Askeleita foley-studiossa : Elokuvan äänityöt alusta loppuun omin käsin
Nieminen, Juho-Matti (2011)
Nieminen, Juho-Matti
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415481
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössäni selvitän millaisilla toiminta- ja tekotavoilla päästään foley-työskentelyssä laadukkaaseen lopputulokseen ja minkälaisia puitteita ja välineitä se vaatii. Työssäni tuon esille yleisimpiä virheitä foley-työskentelyn aikana ja erityisesti yritän selvittää miten näitä virheitä on mahdollista välttää.
Tutkimuskohteenani käytän elokuvia Hilipati ja The Inspector, joissa molemmissa olen toiminut foley-äänittäjänä ja artistina, Hilipatissa toimin myös äänisuunnittelijana. Hilipatin on ohjannut ja käsikirjoittanut Jouko Kallio ja elokuvan tuotannosta vastaa Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. The Inspector on Timo Kurosen ohjaama ja Sami Kurosen käsikirjoittama lyhytelokuva, jonka on myös tuottanut Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu.
Lähdekirjallisuutena käytin mahdollisimman laaja-alaista kirjallisuutta, joissa on käsitelty ääntä aina sen muodostumisesta editoimiseen. Tämän lisäksi olen haastatellut yhtä Suomen tunnetuimmista foley-artisteista, unohtamatta myöskään alan internet-lähteitä.
Tutkimuksessa selvisi, että koko prosessin läpiviemiseksi kunnialla, on projekti syytä aikatauluttaa kunnolla ja, että ilman tiettyjä vaatimuksia täyttävää välineistöä ja tilaa on mahdotonta saada aikaan uskottavan kuuloista äänimaisemaa.
Tutkimuskohteenani käytän elokuvia Hilipati ja The Inspector, joissa molemmissa olen toiminut foley-äänittäjänä ja artistina, Hilipatissa toimin myös äänisuunnittelijana. Hilipatin on ohjannut ja käsikirjoittanut Jouko Kallio ja elokuvan tuotannosta vastaa Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. The Inspector on Timo Kurosen ohjaama ja Sami Kurosen käsikirjoittama lyhytelokuva, jonka on myös tuottanut Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu.
Lähdekirjallisuutena käytin mahdollisimman laaja-alaista kirjallisuutta, joissa on käsitelty ääntä aina sen muodostumisesta editoimiseen. Tämän lisäksi olen haastatellut yhtä Suomen tunnetuimmista foley-artisteista, unohtamatta myöskään alan internet-lähteitä.
Tutkimuksessa selvisi, että koko prosessin läpiviemiseksi kunnialla, on projekti syytä aikatauluttaa kunnolla ja, että ilman tiettyjä vaatimuksia täyttävää välineistöä ja tilaa on mahdotonta saada aikaan uskottavan kuuloista äänimaisemaa.