Potilaiden tyytyväisyys LEIKO -toimintaan Rauman aluesairaalassa
Yli-Hauta, Elina (2011)
Yli-Hauta, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916174
Tiivistelmä
LEIKO-toiminta on saanut alkunsa Hyvinkään sairaalassa vuonna 2000 ja se on levinnyt moniin eri sairaaloihin ympäri Suomea. Rauman aluesairaalassa LEIKO-toiminta on aloitettu marraskuussa 2009. LEIKO on lyhenne sanoista leikkaukseen kotoa ja tarkoittaa sitä, että leikkaukseen tuleva potilas tulee sairaalaan vasta leikkauspäivän aamuna.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaiden tyytyväisyyttä Rauman aluesairaalan LEIKO-toimintaan ja potilaiden saamaan ohjaukseen. Tavoitteena on, että tutkimustulosten avulla voidaan kehittää LEIKO-toimintaa ja sen potilaslähtöisyyttä.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin Rauman aluesairaalan LEIKO-yksikön potilailta elo-lokakuun 2011 aikana. Tutkimusmenetelmänä käytet-tiin kyselylomaketta. Kyselylomake koostui suljetuista ja avoimista kysymyksistä. Kyselylomakkeita jaettiin 120 kappaletta, joista vastattuna palautui 106. Vastausprosentti oli 88 %. Suljetut kysymykset analysoitiin tilastollisesti ja ilmoitettiin frekvensseinä sekä prosenttiosuuksina. Tuloksia havainnollistettiin taulukoiden ja kuvioiden avulla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan suurin osa potilaista tuli sairaalaan mieluummin vasta leikkauspäivän aamuna. Potilaat olivat kutsukirjeeseen melko tyytyväisiä. Hoitajan puhelinsoitolta toivottiin tarkempaa tietoa leikkauspäivän kulusta ja tulevasta leikkauksesta. Odotustilat jakoivat eniten mielipiteitä ja saivat kehittämisehdotuksia. Odotustiloihin toivottiin eniten mahdollisuutta lepäämiseen vuoteessa ennen leikkausta ja enemmän viihdykkeitä. Hoitajien toimintaan oltiin hyvin tyytyväisiä.
Jatkotutkimuksena voisi toteuttaa samanlainen tutkimus Rauman aluesairaalan LEIKO-yksikössä ja tutkia, saadaanko siitä samansuuntaisia tuloksia. Lisäksi voitai-siin tutkia potilaiden tyytyväisyyttä uudelleen, mikäli LEIKO-yksikössä on tapahtunut kehittymistä tämän opinnäytetyön pohjalta kehittämisehdotusten perusteella. Jatkotutkimuksena voisi myös tutkia erikseen tekonivelleikkaukseen tulevien potilaiden tyytyväisyyttä saamaansa ohjaukseen preoperatiivisella käynnillä LEIKO-yksikössä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaiden tyytyväisyyttä Rauman aluesairaalan LEIKO-toimintaan ja potilaiden saamaan ohjaukseen. Tavoitteena on, että tutkimustulosten avulla voidaan kehittää LEIKO-toimintaa ja sen potilaslähtöisyyttä.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin Rauman aluesairaalan LEIKO-yksikön potilailta elo-lokakuun 2011 aikana. Tutkimusmenetelmänä käytet-tiin kyselylomaketta. Kyselylomake koostui suljetuista ja avoimista kysymyksistä. Kyselylomakkeita jaettiin 120 kappaletta, joista vastattuna palautui 106. Vastausprosentti oli 88 %. Suljetut kysymykset analysoitiin tilastollisesti ja ilmoitettiin frekvensseinä sekä prosenttiosuuksina. Tuloksia havainnollistettiin taulukoiden ja kuvioiden avulla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan suurin osa potilaista tuli sairaalaan mieluummin vasta leikkauspäivän aamuna. Potilaat olivat kutsukirjeeseen melko tyytyväisiä. Hoitajan puhelinsoitolta toivottiin tarkempaa tietoa leikkauspäivän kulusta ja tulevasta leikkauksesta. Odotustilat jakoivat eniten mielipiteitä ja saivat kehittämisehdotuksia. Odotustiloihin toivottiin eniten mahdollisuutta lepäämiseen vuoteessa ennen leikkausta ja enemmän viihdykkeitä. Hoitajien toimintaan oltiin hyvin tyytyväisiä.
Jatkotutkimuksena voisi toteuttaa samanlainen tutkimus Rauman aluesairaalan LEIKO-yksikössä ja tutkia, saadaanko siitä samansuuntaisia tuloksia. Lisäksi voitai-siin tutkia potilaiden tyytyväisyyttä uudelleen, mikäli LEIKO-yksikössä on tapahtunut kehittymistä tämän opinnäytetyön pohjalta kehittämisehdotusten perusteella. Jatkotutkimuksena voisi myös tutkia erikseen tekonivelleikkaukseen tulevien potilaiden tyytyväisyyttä saamaansa ohjaukseen preoperatiivisella käynnillä LEIKO-yksikössä.