Perehdyttämisprosessin kehittäminen : case: Koulutuskeskus Salpaus, logistiikka-ala
Solehmainen, Joel; Mäkinen, Kimmo (2011)
Solehmainen, Joel
Mäkinen, Kimmo
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515527
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda osastokohtainen perehdyttämisprosessi Koulutuskeskus Salpauksen logistiikka-alalle. Osastokohtainen perehdyttämisprosessi on luotu hyväksikäyttäen jo käytössä olevaa konsernitasoista perehdyttämisoppia ja toimintaympäristötavoitteista perehdyttämistä.
Työ on jaettu johdannon, teorian sekä empirian osioihin. Johdannossa osoitetaan tutkimuksen tarpeellisuus ja annetaan selvitys, millaisin menetelmin tutkimus on suoritettu. Teoriaosiossa käsitellään tutkimuksen perustaa ja esitellään jo olemassa olevan perehdyttämisprosessin taustoja. Työn teoreettinen osuus pohjautuu perehdyttämiseen, oppimisnäkemyksiin ja oppimistyyleihin keskittyviin lähteisiin. Teoriaosiossa aihetta käsitellään perehdyttäjän ja perehdytettävien oppimisen, organisaation oppimisen, perehdyttämisen ja työnopastuksen näkökulmista.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa esitellään organisaation toimialaa ja kerrotaan organisaation toiminnasta. Lopuksi luomme osastokohtaisen perehdyttämisprosessin logistiikka-alalle yhdistämällä teorian ja empirian antia juuri tähän tapaukseen sopivaksi kokonaisuudeksi. Kvalitatiivisen työn tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, sekä uusimpien työntekijöiden ja koulutuspäällikön haastatteluja. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna lomakehaastatteluna. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin Koulutuskeskus Salpauksen logistiikka-alan uusimmille opettajille ja koulutuspäällikölle. Koulutuspäälliköllä ja uusimmilla työntekijöillä oli erilaiset kyselylomakkeet.
Tutkimuksessa havaittiin, että uusimmat työntekijät kokivat perehdyttämisessä olevan parantamisen varaa. Tutkimustulokset osoittavat, että Koulutuskeskus Salpauksessa olevissa käytänteissä (konsernintasoinen perehdyttämisoppi, toimin-taympäristötavoitteinen perehdyttäminen) on kehittämisen varaa, jotta siitä tulisi enemmän kunkin osaston tarpeisiin räätälöity kokonaisuus. Työn tuloksena loimme osastokohtaisen perehdyttämisprosessin logistiikka-alalle.
Työ on jaettu johdannon, teorian sekä empirian osioihin. Johdannossa osoitetaan tutkimuksen tarpeellisuus ja annetaan selvitys, millaisin menetelmin tutkimus on suoritettu. Teoriaosiossa käsitellään tutkimuksen perustaa ja esitellään jo olemassa olevan perehdyttämisprosessin taustoja. Työn teoreettinen osuus pohjautuu perehdyttämiseen, oppimisnäkemyksiin ja oppimistyyleihin keskittyviin lähteisiin. Teoriaosiossa aihetta käsitellään perehdyttäjän ja perehdytettävien oppimisen, organisaation oppimisen, perehdyttämisen ja työnopastuksen näkökulmista.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa esitellään organisaation toimialaa ja kerrotaan organisaation toiminnasta. Lopuksi luomme osastokohtaisen perehdyttämisprosessin logistiikka-alalle yhdistämällä teorian ja empirian antia juuri tähän tapaukseen sopivaksi kokonaisuudeksi. Kvalitatiivisen työn tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, sekä uusimpien työntekijöiden ja koulutuspäällikön haastatteluja. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna lomakehaastatteluna. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin Koulutuskeskus Salpauksen logistiikka-alan uusimmille opettajille ja koulutuspäällikölle. Koulutuspäälliköllä ja uusimmilla työntekijöillä oli erilaiset kyselylomakkeet.
Tutkimuksessa havaittiin, että uusimmat työntekijät kokivat perehdyttämisessä olevan parantamisen varaa. Tutkimustulokset osoittavat, että Koulutuskeskus Salpauksessa olevissa käytänteissä (konsernintasoinen perehdyttämisoppi, toimin-taympäristötavoitteinen perehdyttäminen) on kehittämisen varaa, jotta siitä tulisi enemmän kunkin osaston tarpeisiin räätälöity kokonaisuus. Työn tuloksena loimme osastokohtaisen perehdyttämisprosessin logistiikka-alalle.