Verkkosivuston ja verkkokaupan toteutus
Manerus, Jarmo (2011)
Manerus, Jarmo
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517184
Tiivistelmä
Verkkokaupan osuus kasvaa jatkuvasti kaupan saralla, jonka vuoksi tässä työssä päädyttiin tekemään elokuviin keskittynyt verkkosivusto, johon integroitiin verkkokauppa. Lähtökohtana oli se, että työssä käytetään ilmaisia järjestelmiä. Työ tehtiin käyttämällä Joomla-sisällönhallintajärjestelmää ja HikaShop-verkkokauppasovellusta. Lisäksi käyttöön otettiin erilaisia Joomla-lisäosia, kuten foorumi.
Työssä käytiin aluksi läpi sisällönhallinan perusteita ja Joomla-sisällönhallintajärjestelmän taustaa sekä sen mahdollisuuksia.
Työssä selvitettiin myös sähköistä kauppaa. Tässä selvitettiin, millainen on verkkokaupan historia ja vertailtiin erilaisten verkkokauppasovellusten vaatimuksia. Lisäksi tutkittiin muun muassa, millaista on suomalaisten asiakkaiden verkkokauppakäyttäytyminen, millaisia maksutapoja verkkokaupoissa yleisimmin käytetään ja mitkä ovat mielenkiintoisimmat markkinointikanavat. Näiden lisäksi perehdyttiin myös PayPal-maksujärjestelmään sekä tietoturvaan.
Itse projektiosuudessa selvitettiin miksi tietyt järjestelmät ja palvelut valittiin ja mitä kriteereitä näille asetettiin. Lisäksi osuudessa dokumentoitiin sivuston asennus sekä käyttöönotto.
Työssä saatujen tulosten avulla voitiin päätellä, että verkkokaupan perustaminen on melko vaivatonta, mutta sen tehokas markkinointi on sen sijaan hieman vaikeampaa.
Työssä käytiin aluksi läpi sisällönhallinan perusteita ja Joomla-sisällönhallintajärjestelmän taustaa sekä sen mahdollisuuksia.
Työssä selvitettiin myös sähköistä kauppaa. Tässä selvitettiin, millainen on verkkokaupan historia ja vertailtiin erilaisten verkkokauppasovellusten vaatimuksia. Lisäksi tutkittiin muun muassa, millaista on suomalaisten asiakkaiden verkkokauppakäyttäytyminen, millaisia maksutapoja verkkokaupoissa yleisimmin käytetään ja mitkä ovat mielenkiintoisimmat markkinointikanavat. Näiden lisäksi perehdyttiin myös PayPal-maksujärjestelmään sekä tietoturvaan.
Itse projektiosuudessa selvitettiin miksi tietyt järjestelmät ja palvelut valittiin ja mitä kriteereitä näille asetettiin. Lisäksi osuudessa dokumentoitiin sivuston asennus sekä käyttöönotto.
Työssä saatujen tulosten avulla voitiin päätellä, että verkkokaupan perustaminen on melko vaivatonta, mutta sen tehokas markkinointi on sen sijaan hieman vaikeampaa.