Kauppakeskus Elon verkkosivujen kehittäminen
Savisaari, Pekka (2011)
Savisaari, Pekka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717515
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Ylöjärvellä sijaitsevan Kauppakeskus Elon verkkosivuja www.kauppakeskuselo.fi. Tavoitteena oli lisätä Kauppakeskus Elon verkkosivujen tunnettuutta ja käyttäjämäärää. Asiakkaista pyrittiin saamaan Kauppakeskus Elon verkkosivujen säännöllisiä käyttäjiä. Opinnäytetyössä ideoitiin uudistuksia verkkosivuihin, jotka Kauppakeskus Elo voi laittaa käytäntöön. Verkkosivut haluttiin vastaamaan nykypäivän asiakkaiden vaatimuksia. Opinnäytetyön toimeksiantaja on kauppakeskuspäällikkö Timo Matinlompolo.
Teoriaosuudessa käsitellään yritysviestinnän periaatteita ja tavoitteita internetissä. Benchmarking-osuudessa käytiin läpi muutamien valittujen kauppakeskuksien verkkosivuja. Tällä menetelmällä saatiin selville Kauppakeskus Elon verkkosivujen asema suhteessa kilpailijoihin. Tuloksista kävi ilmi, että Kauppakeskus Elolla on kehitettävää verkkosivuillaan niin sisällössä, kuin ulkoasussa. Tutkimusosuudessa järjestettiin lomakekysely Kauppakeskus Elon asiakkaille (vastauksia 48 kpl) ja kaikille kauppakeskuksen 64 yritykselle (vastauksia 28 kpl) keväällä 2011. Asiakkaille järjestetyn lomakekyselyn tarkoituksena oli saada selville asiakkaiden näkökulmasta, minkälaiset ovat hyvät ja mielenkiintoiset verkkosivut. Myös yrityksiltä haettiin kehitysehdotuksia ja samalla pyrittiin sitouttamaan heidät päivittämään tietojaan tapahtumista ja tarjouksista Kauppakeskus Elon verkkosivuille.
Tutkimusosuudessa kävi ilmi, että Kauppakeskus Elon verkkosivujen etusivulle toivottiin uudistuksia. Tapahtumien ja tarjousten selkeää ja näkyvää sijaintia etusivulla pidettiin tärkeänä. Lisäksi verkkosivujen selailemisen toivottiin olevan helppoa ja loogista. Asiakkaita kiinnostivat eniten, mitä tapahtumia kauppakeskuksissa oli meneillään, mitä kampanjoita oli käynnissä ja mitä tarjouksia oli menossa. Facebook-palveluun liittyminen sekä uutiskirjeiden tekeminen saivat myös suosiota asiakkailta.
Teoriaosuudessa käsitellään yritysviestinnän periaatteita ja tavoitteita internetissä. Benchmarking-osuudessa käytiin läpi muutamien valittujen kauppakeskuksien verkkosivuja. Tällä menetelmällä saatiin selville Kauppakeskus Elon verkkosivujen asema suhteessa kilpailijoihin. Tuloksista kävi ilmi, että Kauppakeskus Elolla on kehitettävää verkkosivuillaan niin sisällössä, kuin ulkoasussa. Tutkimusosuudessa järjestettiin lomakekysely Kauppakeskus Elon asiakkaille (vastauksia 48 kpl) ja kaikille kauppakeskuksen 64 yritykselle (vastauksia 28 kpl) keväällä 2011. Asiakkaille järjestetyn lomakekyselyn tarkoituksena oli saada selville asiakkaiden näkökulmasta, minkälaiset ovat hyvät ja mielenkiintoiset verkkosivut. Myös yrityksiltä haettiin kehitysehdotuksia ja samalla pyrittiin sitouttamaan heidät päivittämään tietojaan tapahtumista ja tarjouksista Kauppakeskus Elon verkkosivuille.
Tutkimusosuudessa kävi ilmi, että Kauppakeskus Elon verkkosivujen etusivulle toivottiin uudistuksia. Tapahtumien ja tarjousten selkeää ja näkyvää sijaintia etusivulla pidettiin tärkeänä. Lisäksi verkkosivujen selailemisen toivottiin olevan helppoa ja loogista. Asiakkaita kiinnostivat eniten, mitä tapahtumia kauppakeskuksissa oli meneillään, mitä kampanjoita oli käynnissä ja mitä tarjouksia oli menossa. Facebook-palveluun liittyminen sekä uutiskirjeiden tekeminen saivat myös suosiota asiakkailta.