Kiusaaminen päiväkodissa : Henkilökunnan näkemyksiä lasten keskuudessa tapahtuvasta kiusaamisesta
Saari, Toni (2011)
Saari, Toni
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121017915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121017915
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyössäni tarkastelen pienen paikkakunnan päiväkodin henkilökunnan kokemuksia ja nä-kemyksiä, siitä millaista kiusaamista päiväkodissa esiintyy lasten keskuudessa. Haastattelun avulla pyrin selvittämään millaista kiusaamista lasten keskuudessa esiintyy, kuinka henkilökunta puuttuu siihen ja miten sitä voi ennaltaehkäistä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Keskeiset teoreettiset käsitteeni liittyvät kiusaamiseen ja lapsen sosiaaliseen kehitykseen. Kiusaa-misen muodot, syyt, ehkäisy ja puuttuminen liittyvät olennaisesti tutkimusongelmiini, ja antavat teo-riapohjan haastattelun analysoinnille ja johtopäätöksille. Sosiaalisesta kehityksestä voi ymmärtää lapsen käyttäytymistä eri ikävuosina.
Metodologinen esittely:
Tutkimusmenetelmänä käytän kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Haastattelumenetelmänä käytän teemahaastattelua ryhmähaastattelun muodossa. Tutkimuksen kohderyhmä koostuu kolmesta päiväkodissa työskentelevästä henkilöstä.
Keskeiset tutkimustulokset:
Kiusaamista esiintyy lasten keskuudessa jo päiväkodissa. Kiusaamismuotoja on sekä fyysisiä että psyykkisiä, kuten lyöminen tai leikistä poissulkeminen. Puuttumiskeinoina parhaita ovat pikainen puuttuminen kiusaamiseen ja keskustelu lapsen kanssa sekä yhteydenotto vanhempiin. Kiusaamisen ehkäisykeinoista parhaita ovat pienet ryhmäkoot ja lasten valvonnan tehostaminen.
Johtopäätökset:
Kiusaamismuodot sekä kiusaamiseen puuttuminen olivat samankaltaisia myös toiseen tutkimukseen verrattaessa. Kiusaamisen ehkäisyssä on huomioitava monia eri asioita, kuten kodin ja päiväkodin välinen yhteistyö. Myös eroavaisuuksia aiempiin tutkimuksiin verrattaessa löytyi, esimerkiksi kiu-saajan fyysisien ominaisuuksien vaikutus kiusaamiseen.
Asiasanat: Päiväkoti, kiusaaminen, lapsen sosiaalinen kehitys
Opinnäytetyössäni tarkastelen pienen paikkakunnan päiväkodin henkilökunnan kokemuksia ja nä-kemyksiä, siitä millaista kiusaamista päiväkodissa esiintyy lasten keskuudessa. Haastattelun avulla pyrin selvittämään millaista kiusaamista lasten keskuudessa esiintyy, kuinka henkilökunta puuttuu siihen ja miten sitä voi ennaltaehkäistä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Keskeiset teoreettiset käsitteeni liittyvät kiusaamiseen ja lapsen sosiaaliseen kehitykseen. Kiusaa-misen muodot, syyt, ehkäisy ja puuttuminen liittyvät olennaisesti tutkimusongelmiini, ja antavat teo-riapohjan haastattelun analysoinnille ja johtopäätöksille. Sosiaalisesta kehityksestä voi ymmärtää lapsen käyttäytymistä eri ikävuosina.
Metodologinen esittely:
Tutkimusmenetelmänä käytän kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Haastattelumenetelmänä käytän teemahaastattelua ryhmähaastattelun muodossa. Tutkimuksen kohderyhmä koostuu kolmesta päiväkodissa työskentelevästä henkilöstä.
Keskeiset tutkimustulokset:
Kiusaamista esiintyy lasten keskuudessa jo päiväkodissa. Kiusaamismuotoja on sekä fyysisiä että psyykkisiä, kuten lyöminen tai leikistä poissulkeminen. Puuttumiskeinoina parhaita ovat pikainen puuttuminen kiusaamiseen ja keskustelu lapsen kanssa sekä yhteydenotto vanhempiin. Kiusaamisen ehkäisykeinoista parhaita ovat pienet ryhmäkoot ja lasten valvonnan tehostaminen.
Johtopäätökset:
Kiusaamismuodot sekä kiusaamiseen puuttuminen olivat samankaltaisia myös toiseen tutkimukseen verrattaessa. Kiusaamisen ehkäisyssä on huomioitava monia eri asioita, kuten kodin ja päiväkodin välinen yhteistyö. Myös eroavaisuuksia aiempiin tutkimuksiin verrattaessa löytyi, esimerkiksi kiu-saajan fyysisien ominaisuuksien vaikutus kiusaamiseen.
Asiasanat: Päiväkoti, kiusaaminen, lapsen sosiaalinen kehitys