Valmiina vammaisalan haasteisiin? : Erityiskasvatukseen ja vammaistyöhön suuntautuneiden sosionomien (AMK) kokemuksia koulutuksesta ja työelämästä
Luiro, Sanna; Manninen, Salla (2011)
Luiro, Sanna
Manninen, Salla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418335
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Jyväskylän ammattikorkeakoulusta 1999-2010 valmistuneiden erityiskasvatukseen ja vammaistyöhön suuntautuneiden sosionomien (AMK) työllistymistä ja heidän mielipiteitään koulutuksesta. Opinnäytetyö toteutettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun toimeksiannosta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kyselyn avulla selvittää valmistuneiden mielipiteitä koulutuksesta ja kartoittaa heidän työllistymistään. Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista survey-tutkimusta. Kysely toteutettiin loppukeväästä 2011 Digium-järjestelmän avulla sähköisesti. Strukturoitujen kysymysten vastaukset analysoitiin Digium-järjestelmän antamien valmiiksi laskettujen lukumäärien avulla ja avoimet vastaukset teemoiteltiin kategorioihin.
Tutkimuksen tuloksista nousi esiin sosionomikoulutuksen (AMK) erityiskasvatuksen ja vammaistyön suuntautumisvaihtoehdon vahvuuksia ja kehittämistarpeita. Strukturoitujen kysymysten kautta saatiin myös kuva vastaajien sijoittumisesta työelämään. Tulosten mukaan koulutus koettiin monipuolisena ja käytännönläheisenä, suuntautumisvaihtoehdot ja vahva suuntautuminen nähtiin hyödyllisenä. Kehittämistä nähtiin vastausten mukaan erityisesti hallinnollisen, palvelujärjestelmä- ja hoitotyön osaamisen osa-alueilla. Huomattava osa valmistuneista oli työllistynyt pian
valmistumisensa jälkeen ja suurimmalla osalla oli kyselyyn vastaamisen hetkellä vammaisalan työpaikka. Yli puolet vastaajista toimi valmistumisen jälkeen ensimmäisessä työpaikassaan tehtävissä, joihin kelpoisuusvaatimuksena oli toisen asteen tutkinto.
Kyselyllä saatuja tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää Jyväskylän ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kyselyn avulla selvittää valmistuneiden mielipiteitä koulutuksesta ja kartoittaa heidän työllistymistään. Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista survey-tutkimusta. Kysely toteutettiin loppukeväästä 2011 Digium-järjestelmän avulla sähköisesti. Strukturoitujen kysymysten vastaukset analysoitiin Digium-järjestelmän antamien valmiiksi laskettujen lukumäärien avulla ja avoimet vastaukset teemoiteltiin kategorioihin.
Tutkimuksen tuloksista nousi esiin sosionomikoulutuksen (AMK) erityiskasvatuksen ja vammaistyön suuntautumisvaihtoehdon vahvuuksia ja kehittämistarpeita. Strukturoitujen kysymysten kautta saatiin myös kuva vastaajien sijoittumisesta työelämään. Tulosten mukaan koulutus koettiin monipuolisena ja käytännönläheisenä, suuntautumisvaihtoehdot ja vahva suuntautuminen nähtiin hyödyllisenä. Kehittämistä nähtiin vastausten mukaan erityisesti hallinnollisen, palvelujärjestelmä- ja hoitotyön osaamisen osa-alueilla. Huomattava osa valmistuneista oli työllistynyt pian
valmistumisensa jälkeen ja suurimmalla osalla oli kyselyyn vastaamisen hetkellä vammaisalan työpaikka. Yli puolet vastaajista toimi valmistumisen jälkeen ensimmäisessä työpaikassaan tehtävissä, joihin kelpoisuusvaatimuksena oli toisen asteen tutkinto.
Kyselyllä saatuja tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää Jyväskylän ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutuksen kehittämisessä.