Kyllä kapteeni laivamme perille vie : Hallinnollisen päiväkodin johtajan osaaminen
Makkonen, Anne (2009)
Makkonen, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904091946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904091946
Tiivistelmä
Suomalaisen päivähoidon johtajuus on elänyt muutosvaiheiden keskellä viime vuosien aikana. Yritysmaailmassa jo pidempään tunnettu käsite, hajautettu organisaatio, on rantautunut myös päivähoidon kentälle. Käytännössä tämä tarkoittaa, että päiväkodin johtajien työkenttä on laajentunut ja johdettavat yksiköt ja työyhteisöt saattavat sijaita maantieteellisesti toisistaan erillään. Päiväkodin johtajan työssä vaaditaan yhä monipuolisempaa osaamista ja useiden erilaisten asioiden hallinnan taitoa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaista osaamista hallinnollisen päiväkodin johtajan työ edellyttää ja millaisia lisähaasteita hajautetun organisaation johtaminen tuo työhön. Hallinnollisella päiväkodin johtajalla tässä opinnäytetyössä tarkoitetaan johtajaa, joka ei työskentele lapsiryhmässä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu johtajuuden, osaamisen, hajautetun organisaation ja Keravan päivähoidon käsitteiden kuvaamisesta. Johtajuutta käsitellään sekä yleisestä että päivähoidon näkökulmasta mutta myös kontekstuaalisen näkökulman kautta. Kontekstuaalinen näkökulma tarkastelee johtajuuden toteutumista erilaisten toimijatahojen keskiössä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen. Opinnäytetyön aineisto on hankittu haastattelemalla kolmea hallinnollista päiväkodin johtajaa sekä tekemällä oma kysely kaikille hallinnollisille päiväkodin johtajille. Lomakekyselyt ja haastattelut on toteutettu Keravan päivähoidossa syksyllä 2008. Haastattelut toteutettiin käyttämällä teemahaastattelua. Lomakekyselyn kysymykset olivat sekä puolistrukturoituja että avoimia.
Tulosten mukaan johtajan työ edellyttää hyvin monipuolista ja laajaa osaamista. Lomakekyselyiden pohjalta muodostui yhdeksän keskeistä johtajan tarvittavaa osaamisenaluetta, joita ovat pedagoginen osaaminen, hallinnollinen osaaminen, johtamisosaaminen, työhyvinvointi ja stressinhallinta, henkilöstöhallinto, asiakaspalvelu –ja verkostotyön osaaminen, työn arviointi ja kehittäminen, kokonaisuuksien hallinta sekä työn arviointi ja reflektiivinen osaaminen. Vuorovaikutustaidot sekä hmissuhdeosaaminen korostuivat tärkeänä osaamisena johtajan työssä liittyen erityisesti asiakaspalvelu –ja verkostotyöhön sekä henkilöstön johtamiseen. Lisäksi yleinen tilannetaju, läsnäolontaito sekä organisoiminen olivat osaamisenalueita, joita johtaja tarvitsee työssään hyvin monella alueella.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaista osaamista hallinnollisen päiväkodin johtajan työ edellyttää ja millaisia lisähaasteita hajautetun organisaation johtaminen tuo työhön. Hallinnollisella päiväkodin johtajalla tässä opinnäytetyössä tarkoitetaan johtajaa, joka ei työskentele lapsiryhmässä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu johtajuuden, osaamisen, hajautetun organisaation ja Keravan päivähoidon käsitteiden kuvaamisesta. Johtajuutta käsitellään sekä yleisestä että päivähoidon näkökulmasta mutta myös kontekstuaalisen näkökulman kautta. Kontekstuaalinen näkökulma tarkastelee johtajuuden toteutumista erilaisten toimijatahojen keskiössä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen. Opinnäytetyön aineisto on hankittu haastattelemalla kolmea hallinnollista päiväkodin johtajaa sekä tekemällä oma kysely kaikille hallinnollisille päiväkodin johtajille. Lomakekyselyt ja haastattelut on toteutettu Keravan päivähoidossa syksyllä 2008. Haastattelut toteutettiin käyttämällä teemahaastattelua. Lomakekyselyn kysymykset olivat sekä puolistrukturoituja että avoimia.
Tulosten mukaan johtajan työ edellyttää hyvin monipuolista ja laajaa osaamista. Lomakekyselyiden pohjalta muodostui yhdeksän keskeistä johtajan tarvittavaa osaamisenaluetta, joita ovat pedagoginen osaaminen, hallinnollinen osaaminen, johtamisosaaminen, työhyvinvointi ja stressinhallinta, henkilöstöhallinto, asiakaspalvelu –ja verkostotyön osaaminen, työn arviointi ja kehittäminen, kokonaisuuksien hallinta sekä työn arviointi ja reflektiivinen osaaminen. Vuorovaikutustaidot sekä hmissuhdeosaaminen korostuivat tärkeänä osaamisena johtajan työssä liittyen erityisesti asiakaspalvelu –ja verkostotyöhön sekä henkilöstön johtamiseen. Lisäksi yleinen tilannetaju, läsnäolontaito sekä organisoiminen olivat osaamisenalueita, joita johtaja tarvitsee työssään hyvin monella alueella.