Johda osaamista : osallistava osaamisen johtamismalli
Kolehmainen, Irmeli (2009)
Kolehmainen, Irmeli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904272217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904272217
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella ja jäsentää sekä kehittää osaamisen johtamisen kokonaisuutta johtamisen näkökulmasta. Työssä ei niinkään tarkastella yksittäisten henkilöiden osaamista vaan pääpaino on organisaation osaamisessa ja sen johtamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena on myös muodostaa käytännön läheinen osaamisen johtamismalli kirjallisuuskatsauksen sekä omakohtaisten käytännön kokemusten pohjalta.
Osaamisen johtaminen monitahoisena ja monitasoisena ilmiönä edellyttää melko laajaa asiaan kuuluvaa tiedon tarkastelua, jotta siitä saadaan muodostettua edes jonkinlainen kokonaiskuva. Käytännön näkökulmasta tilanne on myös melko sekava. Vaikka osaamisen kilpailullinen merkitys on laajalti tunnistettu, ilmiön käytännön johtamisosaamisessa ollaan edelleen melko kaukana.
Kirjallisuuskatsaus sisältää kirja- ja tutkimustietoa osaamisesta ja oppimisesta sekä niiden johtamisesta erityisesti muutoksen ja uudistumisen näkökulmista. Kirjallisuuskatsauksen, osaamisen määrittely- ja arviointivaihtoehtojen arvioinnin sekä omakoh- taisten kokemuksien pohjalta on kehitetty osallistavan osaamisen johtamismalli. Malli rakentuu osaamisen johtamisen perusedellytysten varaan vaiheistettuna prosessikuva- uksena. Prosessissa pyritään loogiseen etenemiseen, jossa osaamisen johtamisen menetelmät ja keinot liittyvät saumattomasti toisiinsa. Kehitettyä kokonaismallia voidaan käyttää organisaation osaamisen johtamisen kokonaisuuden hahmottamiseen sekä helpottamaan osaamisen johtamisprosessin toteuttamista.
Keskeisiksi osaamisen johtamisen kehittämishaasteiksi nousivat; organisaatiokulttuurin kehittäminen osaamista ja oppimista tukevaksi dialogista toimintatapaa käyttäen sekä strategialähtöisyys osaamisen johtamisessa. Haasteeksi nousi myös kyky hahmottaa osaamisen johtamisen kokonaisprosessi sekä eri menetelmien ja keinojen looginen yhteys ja tasapaino sekä esimiesten valmius johtaa osaamista
Osaamisen johtaminen monitahoisena ja monitasoisena ilmiönä edellyttää melko laajaa asiaan kuuluvaa tiedon tarkastelua, jotta siitä saadaan muodostettua edes jonkinlainen kokonaiskuva. Käytännön näkökulmasta tilanne on myös melko sekava. Vaikka osaamisen kilpailullinen merkitys on laajalti tunnistettu, ilmiön käytännön johtamisosaamisessa ollaan edelleen melko kaukana.
Kirjallisuuskatsaus sisältää kirja- ja tutkimustietoa osaamisesta ja oppimisesta sekä niiden johtamisesta erityisesti muutoksen ja uudistumisen näkökulmista. Kirjallisuuskatsauksen, osaamisen määrittely- ja arviointivaihtoehtojen arvioinnin sekä omakoh- taisten kokemuksien pohjalta on kehitetty osallistavan osaamisen johtamismalli. Malli rakentuu osaamisen johtamisen perusedellytysten varaan vaiheistettuna prosessikuva- uksena. Prosessissa pyritään loogiseen etenemiseen, jossa osaamisen johtamisen menetelmät ja keinot liittyvät saumattomasti toisiinsa. Kehitettyä kokonaismallia voidaan käyttää organisaation osaamisen johtamisen kokonaisuuden hahmottamiseen sekä helpottamaan osaamisen johtamisprosessin toteuttamista.
Keskeisiksi osaamisen johtamisen kehittämishaasteiksi nousivat; organisaatiokulttuurin kehittäminen osaamista ja oppimista tukevaksi dialogista toimintatapaa käyttäen sekä strategialähtöisyys osaamisen johtamisessa. Haasteeksi nousi myös kyky hahmottaa osaamisen johtamisen kokonaisprosessi sekä eri menetelmien ja keinojen looginen yhteys ja tasapaino sekä esimiesten valmius johtaa osaamista