NOPS 2010-2012-hanke, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa : Ammattiopiston opiskelijan päihteisiin liittyvä terveysosaaminen
Vitikainen, Sanna; Hyvönen, Ann-Katri (2011)
Vitikainen, Sanna
Hyvönen, Ann-Katri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218042
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme liittyy Laurea-ammattikorkeakoulun yhdessä useiden muiden toimijoiden kanssa vuosina 2010-2012 toteuttamaan NOPS-hankkeeseen. NOPS-hankkeen tarkoituksena on uudistaa ammattiopistojen käytänteitä terveyden edistämisen työ- ja toimintatavoissa. Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää IMB-mallin pohjalta, miten toimiva interventio yksittäinen terveystapahtuma on ammattiopistossa opiskelevan nuoren terveyden edistämiseksi ja millaista on ammattiopistossa opiskelevien nuorten terveysosaaminen ennen ja jälkeen interventioiden. Tarkoituksena on tutkia millaisia terveystaitoja opiskelijoille muodostuu interventioiden aikana ja miten interventio motivoi opiskelijoita huolehtimaan terveydestään. Tutkimme myös terveystapahtuman käytännön toteutusta.
Ammattiopiston opiskelijan terveysosaamisen ohella teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään eri päihteitä ja niiden terveysvaikutuksia, nuorten päihteisiin liittyviä terveystottumuksia sekä ehkäisevää päihdetyötä. Tarkastelemme myös terveyden edistämisen vaikuttavuutta ja sen arviointia. Nämä teoreettiset lähtökohdat antavat monipuolisen mahdollisuuden analysoida tutkimustehtäviä ja tutkimusten tuloksia.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivisen tutkimuksen metodeja. Aineisto kerättiin strukturoiduin kyselylomakkein, johon vastasi yhteensä 95 nuorta. Kysymysten muoto oli vakioitu eli kaikilta kyselyyn vastaajilta kysyttiin täsmälleen samat asiat samalla tavalla ja samassa järjestyksessä. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin SPSS-tilastointiohjelmalla. Tutkimustuloksia analysoitiin terveystietojen, terveystaitojen ja motivaation sekä käytännön toteutuksen näkökulmasta.
Keskeisempinä tutkimustuloksina voidaan todeta, että terveystietojen osalta ammattiopistossa opiskelevilla nuorilla oli jo ennen terveystapahtumia melko hyvät tiedot eri päihteistä ja niiden vaikutuksista. Noin 40 % ammattiopistojen opiskelijoista hyötyi terveystapahtumasta ja oli saanut sen avulla uusia käyttäytymistaitoja. Nuoret kokivat taitonsa huolehtia terveydestään lisääntyneen ja, että he osaisivat soveltaa saamiaan tietoja omiin terveystottumuksiinsa. Tutkimustulosten perusteella terveystapahtuma oli kokonaisuudessaan melko onnistunut.
Ammattiopiston opiskelijan terveysosaamisen ohella teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään eri päihteitä ja niiden terveysvaikutuksia, nuorten päihteisiin liittyviä terveystottumuksia sekä ehkäisevää päihdetyötä. Tarkastelemme myös terveyden edistämisen vaikuttavuutta ja sen arviointia. Nämä teoreettiset lähtökohdat antavat monipuolisen mahdollisuuden analysoida tutkimustehtäviä ja tutkimusten tuloksia.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivisen tutkimuksen metodeja. Aineisto kerättiin strukturoiduin kyselylomakkein, johon vastasi yhteensä 95 nuorta. Kysymysten muoto oli vakioitu eli kaikilta kyselyyn vastaajilta kysyttiin täsmälleen samat asiat samalla tavalla ja samassa järjestyksessä. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin SPSS-tilastointiohjelmalla. Tutkimustuloksia analysoitiin terveystietojen, terveystaitojen ja motivaation sekä käytännön toteutuksen näkökulmasta.
Keskeisempinä tutkimustuloksina voidaan todeta, että terveystietojen osalta ammattiopistossa opiskelevilla nuorilla oli jo ennen terveystapahtumia melko hyvät tiedot eri päihteistä ja niiden vaikutuksista. Noin 40 % ammattiopistojen opiskelijoista hyötyi terveystapahtumasta ja oli saanut sen avulla uusia käyttäytymistaitoja. Nuoret kokivat taitonsa huolehtia terveydestään lisääntyneen ja, että he osaisivat soveltaa saamiaan tietoja omiin terveystottumuksiinsa. Tutkimustulosten perusteella terveystapahtuma oli kokonaisuudessaan melko onnistunut.