Kestävä markkinointi puutuotealan pk-yrityksissä
Häyrynen, Janne (2012)
Häyrynen, Janne
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202041907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202041907
Tiivistelmä
Kehittämistyö paneutuu suomalaisen puutuoteteollisuuden pk-yritysten nykyisiin ja tulevaisuuden markkinoinnin mahdollisuuksiin maailmalla. Työn taustalla on vahva painotus yhteiskunnan ja kuluttajien tarpeiden muuttumisesta ja kuinka kestävän kehityksen mukaisilla markkinoinnin ratkaisuilla niihin voitaisiin vastata. Ratkaisuilla pyritään luomaan pk-yrityksille kilpailuetua. Kestävä kehitys on tulossa osaksi yritys- ja liike-elämää, ja siitä välittävien teollisten asiakkaiden ja kuluttajien kohderyhmä kasvaa koko ajan. Työn tarkoituksena on ollut motivoida ja auttaa puutuotealan pk-yrityksiä ottamaan paremmin kestävä kehitys huomioon markkinoinnissaan ja tuoda ideoita parhaista käytänteistä soveltamiseen. Lisäksi tavoitteena on ollut lopuksi tuottaa hankittuun tutkimusaineistoon ja tietoon perustuva, siitä sisältönsä määrittävä kestävän kehityksen huomioon ottava markkinoinnin inspiraatiokäsikirja puutuotealan pk-yrityksille.
Kehittämistyössä esitetään ensiksi laaja tietoperusta kirjallisuudesta ja olemassa olevista tutkimuksista, mikä perustelee työn tarpeen ja toimii työssä perusteena siinä tehdyille tutkimuksellisille ratkaisuille. Lisäksi työ sisältää pohjoiskarjalaisten puutuote pk-yritysten teemahaastattelututkimuksen tuomaan tämän hetken näkökulmaa. Työ sisältää myös olemassa olevien aihetta läheltä koskettavien oppaiden vertailututkimuksen. Näiden tutkimusten sekä tietoperustan analyysit ja synteesit ovat olleet pohjana käsikirjalle.
Kehittämistyössä vahvistui kirjallisuuden ja aiempien tutkimusten väitteet uusiutuvista tarpeista. Pk-yritykset tarvitsevat tukea markkinoinnissaan ja kestävän kehityksen hyödyntämisessä, ja tähän työn tuloksena syntynyt käsikirja antaa apua.
Kehittämistyössä esitetään ensiksi laaja tietoperusta kirjallisuudesta ja olemassa olevista tutkimuksista, mikä perustelee työn tarpeen ja toimii työssä perusteena siinä tehdyille tutkimuksellisille ratkaisuille. Lisäksi työ sisältää pohjoiskarjalaisten puutuote pk-yritysten teemahaastattelututkimuksen tuomaan tämän hetken näkökulmaa. Työ sisältää myös olemassa olevien aihetta läheltä koskettavien oppaiden vertailututkimuksen. Näiden tutkimusten sekä tietoperustan analyysit ja synteesit ovat olleet pohjana käsikirjalle.
Kehittämistyössä vahvistui kirjallisuuden ja aiempien tutkimusten väitteet uusiutuvista tarpeista. Pk-yritykset tarvitsevat tukea markkinoinnissaan ja kestävän kehityksen hyödyntämisessä, ja tähän työn tuloksena syntynyt käsikirja antaa apua.