Kansantarinoista elämystuotteeksi : Case: Tarinakävelyn tuotteistaminen
Lehtinen, Ulpu-Maria (2012)
Lehtinen, Ulpu-Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202152214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202152214
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni kansantarinoiden tuotteistamista. Päätavoitteeni on selvittää, olisiko mahdollista luoda paikallisen tarinaperinteen ja kansantarinoiden kertomisen ympärille viihdyttäviä ja taloudellisesti kannattavia elämyspalveluja, tarinakävelyitä.
Tutkin tätä benchmarkingin ja tuotteistamisen kautta, sillä tuotteistaminen auttaa paketoimaan palvelun ja asiantuntijuuden konkreettiseksi myytäväksi tuotteeksi.
Johtopäätökseni on, että tarinankerronnassa on potentiaalia elämyspalvelun pohjaksi myös nykyaikaisessa kaupunkiympäristössä. Tuotot eivät kuitenkaan välttämättä ole suuria. Merkittävimpiä haasteita tämän tyyppisen liiketoiminnan kannattavuudessa ovat kausiluontoisuus sekä oikeiden kohderyhmien määrittely ja palvelun markkinointi siten, että se löytää jatkuvasti ja kyllin paljon uusia asiakkaita.
Tutkin tätä benchmarkingin ja tuotteistamisen kautta, sillä tuotteistaminen auttaa paketoimaan palvelun ja asiantuntijuuden konkreettiseksi myytäväksi tuotteeksi.
Johtopäätökseni on, että tarinankerronnassa on potentiaalia elämyspalvelun pohjaksi myös nykyaikaisessa kaupunkiympäristössä. Tuotot eivät kuitenkaan välttämättä ole suuria. Merkittävimpiä haasteita tämän tyyppisen liiketoiminnan kannattavuudessa ovat kausiluontoisuus sekä oikeiden kohderyhmien määrittely ja palvelun markkinointi siten, että se löytää jatkuvasti ja kyllin paljon uusia asiakkaita.