Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi sisustusalan yritykselle
Salokangas, Miia (2012)
Salokangas, Miia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202292664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202292664
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kokonaisvaltainen markkinointiviestinnän suunnitelma eräälle eteläpohjalaiselle sisustusalan yritykselle. Tämä työ on toiminnallinen. Suunnitelman tavoitteena oli muistuttaa kuluttajia yrityksen olemassa olosta, saada niin uudet kuin vanhat asiakkaat vierailemaan yrityksessä sekä saada kuluttajien tietoisuuteen, että yritys myy maalien lisäksi kaikki pintamateriaalit, kuten tapetit, kaakelit sekä lattiamateriaalit, niin talon sisä- kuin ulkopinnoille. Lähtökohtana työssä oli asiakkaille toteutettu kysely. Kyselyn avulla selvitettiin nykyinen kohderyhmä ja mediat, joita se käyttää. Lisäksi siinä pyydettiin asiakkailta suoramarkkinointilupa.
Markkinointiviestintäsuunnitelmassa määriteltiin tavoitteet, kohderyhmät, käytettävät kanavat, sanoma, seurannan välineet sekä budjetti. Kyselyn perusteella määriteltiin kohderyhmät sekä markkinointiviestinnän kanavat. Tavoitteet, sanoma ja budjetti määriteltiin yrityksen myymäläpäällikölle tehdyn haastattelun perusteella. Seurannan menetelmät puolestaan valittiin kirjallisuuden pohjalta. Suunnitelmassa painotettiin digitaalista mainontaa. Siihen oli tarkoitus tehdä suurimmat muutokset. Lehtimainonnan määrää kasvatettiin ja suoramarkkinointi lisätään tulevaisuudessa yhdeksi viestinnän keinoksi. Kyselyn avulla selvitettiin asiakkaiden kiinnostusta myös teemailtoja kohtaan. Tulosten mukaan yli puolet vastanneista oli kiinnostuneita, joten teemaillat lisättiin myös yhdeksi viestinnän keinoksi.
Teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnän suunnitelman kokonaisuudesta. Luvussa kolme käydään prosessin kulku läpi ja luvussa neljä on markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa käydään läpi markkinointiviestinnän tavoitteet, kohderyhmät, keinot, budjetti sekä seuranta.
Markkinointiviestintäsuunnitelmassa määriteltiin tavoitteet, kohderyhmät, käytettävät kanavat, sanoma, seurannan välineet sekä budjetti. Kyselyn perusteella määriteltiin kohderyhmät sekä markkinointiviestinnän kanavat. Tavoitteet, sanoma ja budjetti määriteltiin yrityksen myymäläpäällikölle tehdyn haastattelun perusteella. Seurannan menetelmät puolestaan valittiin kirjallisuuden pohjalta. Suunnitelmassa painotettiin digitaalista mainontaa. Siihen oli tarkoitus tehdä suurimmat muutokset. Lehtimainonnan määrää kasvatettiin ja suoramarkkinointi lisätään tulevaisuudessa yhdeksi viestinnän keinoksi. Kyselyn avulla selvitettiin asiakkaiden kiinnostusta myös teemailtoja kohtaan. Tulosten mukaan yli puolet vastanneista oli kiinnostuneita, joten teemaillat lisättiin myös yhdeksi viestinnän keinoksi.
Teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnän suunnitelman kokonaisuudesta. Luvussa kolme käydään prosessin kulku läpi ja luvussa neljä on markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa käydään läpi markkinointiviestinnän tavoitteet, kohderyhmät, keinot, budjetti sekä seuranta.