Asiakkaiden tyytyväisyys Kohtaamispaikka Santran palveluihin
Riikonen, Marjut; Halme, Pirjo (2012)
Riikonen, Marjut
Halme, Pirjo
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202242493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202242493
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Halme, Pirjo & Riikonen, Marjut.
Asiakkaiden tyytyväisyys Kohtaamispaikka Santran palveluihin. 40 s.,
1 Liite, Kieli: Suomi, Pori, Kevät 2012.
Diakonia- ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma
Sairaanhoitaja (AMK)
Opinnäytetyön aihe syntyi mielenkiinnosta ikäihmisten päivätoimintaa kohtaan.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin Ulvilassa, Kohtaamispaikka Santrassa ikäihmisten päivätoimintaryhmissä.
Tutkimuksen tavoitteena oli Kohtaamispaikka Santran asiakkaille suunnatun tyytyväisyyskyselyn avulla kartoittaa, miten asiakkaat kokevat Kohtaamispaikka Santran palvelut ja mikä vaikutus toiminnalla on asiakkaiden terveyteen ja hyvinvointiin.
Tavoitteena on myös saada kyselyn avulla tietoa, mitkä ovat kohtaamispaikka Santran kehittämishaasteet. Tutkimuksessa tulee esille, mitkä tekijät vaikuttavat toiminnan asiakastyytyväisyyteen ja millä tavoilla asiakkaat haluavat toiminnan kehittyvän. Kyselyn avulla tutkittiin, miten Kohtaamispaikka Santran toiminta, henkilöstön toiminta, asiakkaiden oma osallisuus ja tilojen
mukavuus vaikuttavat palvelujen laatuun sekä terveyteen ja hyvinvointiin.
Aineisto koottiin kyselylomakkeella, jossa oli strukturoituja kysymyksiä ja kolme avointa kysymystä. Tulokset analysoitiin tilastollisesti SPSS - ohjelmalla. Tulokset esitetään lukuina, prosentteina ja taulukkoina.
Tuloksista kävi ilmi, että päivätoiminta paikkana mahdollistaa ikäihmisille sosiaalisten suhteiden ylläpitoa ja uusien ihmisten tapaamista. Kohtaamispaikka mahdollistaa erilaista tekemistä ja antaa ajankulua. Pääsääntöisesti asiakkaat olivat tyytyväisiä Santran tiloihin, ympäristöön, toimintaan ja palveluiden laatuun.
Asiakkaat kokivat myös oman osallisuutensa olevan riittävää paikan toiminnassa.
Asiakkaiden käyntikerroilla oli eniten merkitystä heidän liikuntakykyynsä, jaksamiseensa ja mielialaan. Paikan vaikutus toimintakykyyn ja terveydentilaan koettiin hyväksi. Päivätoiminnalla on siis ikäihmisten elämänlaatua kokonaisvaltaisesti parantava vaikutus.
Toiminnan kehittämisehdotuksina tuli esille käsityöryhmien järjestämistä, tietokoneen käytön oppimiseen liittyvää toimintaa, keskustelu tai lukupiirejä ja luentoja terveyden ylläpitämisestä. Santran tiloihin liittyvää kehittämistä olisi kulkemista helpottavien liuskojen asentaminen oville.
Avainsanat Ikäihminen, asiakastyytyväisyys, päivätoiminta
Halme, Pirjo & Riikonen, Marjut.
Asiakkaiden tyytyväisyys Kohtaamispaikka Santran palveluihin. 40 s.,
1 Liite, Kieli: Suomi, Pori, Kevät 2012.
Diakonia- ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma
Sairaanhoitaja (AMK)
Opinnäytetyön aihe syntyi mielenkiinnosta ikäihmisten päivätoimintaa kohtaan.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin Ulvilassa, Kohtaamispaikka Santrassa ikäihmisten päivätoimintaryhmissä.
Tutkimuksen tavoitteena oli Kohtaamispaikka Santran asiakkaille suunnatun tyytyväisyyskyselyn avulla kartoittaa, miten asiakkaat kokevat Kohtaamispaikka Santran palvelut ja mikä vaikutus toiminnalla on asiakkaiden terveyteen ja hyvinvointiin.
Tavoitteena on myös saada kyselyn avulla tietoa, mitkä ovat kohtaamispaikka Santran kehittämishaasteet. Tutkimuksessa tulee esille, mitkä tekijät vaikuttavat toiminnan asiakastyytyväisyyteen ja millä tavoilla asiakkaat haluavat toiminnan kehittyvän. Kyselyn avulla tutkittiin, miten Kohtaamispaikka Santran toiminta, henkilöstön toiminta, asiakkaiden oma osallisuus ja tilojen
mukavuus vaikuttavat palvelujen laatuun sekä terveyteen ja hyvinvointiin.
Aineisto koottiin kyselylomakkeella, jossa oli strukturoituja kysymyksiä ja kolme avointa kysymystä. Tulokset analysoitiin tilastollisesti SPSS - ohjelmalla. Tulokset esitetään lukuina, prosentteina ja taulukkoina.
Tuloksista kävi ilmi, että päivätoiminta paikkana mahdollistaa ikäihmisille sosiaalisten suhteiden ylläpitoa ja uusien ihmisten tapaamista. Kohtaamispaikka mahdollistaa erilaista tekemistä ja antaa ajankulua. Pääsääntöisesti asiakkaat olivat tyytyväisiä Santran tiloihin, ympäristöön, toimintaan ja palveluiden laatuun.
Asiakkaat kokivat myös oman osallisuutensa olevan riittävää paikan toiminnassa.
Asiakkaiden käyntikerroilla oli eniten merkitystä heidän liikuntakykyynsä, jaksamiseensa ja mielialaan. Paikan vaikutus toimintakykyyn ja terveydentilaan koettiin hyväksi. Päivätoiminnalla on siis ikäihmisten elämänlaatua kokonaisvaltaisesti parantava vaikutus.
Toiminnan kehittämisehdotuksina tuli esille käsityöryhmien järjestämistä, tietokoneen käytön oppimiseen liittyvää toimintaa, keskustelu tai lukupiirejä ja luentoja terveyden ylläpitämisestä. Santran tiloihin liittyvää kehittämistä olisi kulkemista helpottavien liuskojen asentaminen oville.
Avainsanat Ikäihminen, asiakastyytyväisyys, päivätoiminta