Kilpailija-analyysi : -case Oy Samlink Ab
Lindström, Anne (2009)
Lindström, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906013546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906013546
Tiivistelmä
Kilpailija-analyysi tarkoittaa sellaista tiedonhankintaa ja analyysia, jossa kohteena on yleensä koko yritys tai toimiala. Kilpailija-analyysin tarkoituksena on laatia tarkka kuvaus yrityksen kilpailijoiden mahdollisista tulevista toimenpiteistä ja kilpailijoiden todennäköisistä reaktiois-ta muiden yritysten mahdollisesti aloittamiin strategiatoimiin. Kilpailija vertailussa tarkastel-laan kilpailija-analyysistä saatuja tietoja ja verrataan niitä omiin aikaansaannoksiin. Näiden pohjalta tehdään johtopäätöksiä eroista ja suunnitellaan toimenpiteitä mahdollisten erojen umpeen kuromiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä kilpailija-analyysi IT-toimialan yritysten tilinpäätösten tunnusluvuista. Päämääränä oli tuottaa tietoa Oy Samlink Ab:n johdolle, yrityksen tulevaisuu-den suunnittelua ja jäntevöittämistä varten. Analyysin perusteella pyrittiin selvittämään Sam-linkin kilpailija-asemaa ja kustannustehokkuutta sekä palkkatasoa verrattuna kilpailijoiden keskiarvoon.
Analyysiin otettiin toimeksiantajan määrittämät tärkeimmät kilpailijat ja analyysissä analysoi-tiin vuosien 2005–2007 tilinpäätöstietoja. Aineistona käytettiin toimeksiantajan tilinpäätösten lisäksi Patentti- ja rekisterihallituksen Kaupparekisteristä saatuja tärkeimpien kilpailijoiden tilinpäätöksiä. Tunnusluvut laskettiin ilman oikaisuja perustuen virallisiin tilinpäätöksiin.
Analyysin perusteella saatiin selville, että Samlinkin kilpailija-asema näyttää hyvältä. Lasket-tujen tunnuslukujen valossa Samlinkin maksuvalmius ja omavaraisuusaste ovat yleisen ohjear-von perusteella hyvän arvosanan yläpuolella. Tämä turvaa Samlinkin toimintaa ja itsenäistä asemaa tulevaisuudessa.
Analyysistä käy ilmi, että Samlinkin palkkataso on IT-toimialan kilpailijoiden palkkatason kes-kiarvoon nähden korkeampi, mutta läheisiin kilpailijoihin samalla tasolla, joka on tämän het-kisen IT-toimialan työllisyystilanteen kannalta hyvä asia. Tämä takaa Samlinkin aseman hou-kuttelevana työnantajana ja takaa Samlinkille ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden.
Tutkimuksessa tuli myös esiin, että lasketut tunnusluvut eivät antaneet tarkkaa kuvaa Samlin-kin kustannustehokkuudesta. Samlinkin omistajuus-asiakassuhde vaikutti laskettuihin kannat-tavuuden tunnuslukuihin negatiivisesti ja näin ollen kannattavuuden tunnusluvut eivät anta-neet oikeaa kuvaa kustannustehokkuudesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä kilpailija-analyysi IT-toimialan yritysten tilinpäätösten tunnusluvuista. Päämääränä oli tuottaa tietoa Oy Samlink Ab:n johdolle, yrityksen tulevaisuu-den suunnittelua ja jäntevöittämistä varten. Analyysin perusteella pyrittiin selvittämään Sam-linkin kilpailija-asemaa ja kustannustehokkuutta sekä palkkatasoa verrattuna kilpailijoiden keskiarvoon.
Analyysiin otettiin toimeksiantajan määrittämät tärkeimmät kilpailijat ja analyysissä analysoi-tiin vuosien 2005–2007 tilinpäätöstietoja. Aineistona käytettiin toimeksiantajan tilinpäätösten lisäksi Patentti- ja rekisterihallituksen Kaupparekisteristä saatuja tärkeimpien kilpailijoiden tilinpäätöksiä. Tunnusluvut laskettiin ilman oikaisuja perustuen virallisiin tilinpäätöksiin.
Analyysin perusteella saatiin selville, että Samlinkin kilpailija-asema näyttää hyvältä. Lasket-tujen tunnuslukujen valossa Samlinkin maksuvalmius ja omavaraisuusaste ovat yleisen ohjear-von perusteella hyvän arvosanan yläpuolella. Tämä turvaa Samlinkin toimintaa ja itsenäistä asemaa tulevaisuudessa.
Analyysistä käy ilmi, että Samlinkin palkkataso on IT-toimialan kilpailijoiden palkkatason kes-kiarvoon nähden korkeampi, mutta läheisiin kilpailijoihin samalla tasolla, joka on tämän het-kisen IT-toimialan työllisyystilanteen kannalta hyvä asia. Tämä takaa Samlinkin aseman hou-kuttelevana työnantajana ja takaa Samlinkille ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden.
Tutkimuksessa tuli myös esiin, että lasketut tunnusluvut eivät antaneet tarkkaa kuvaa Samlin-kin kustannustehokkuudesta. Samlinkin omistajuus-asiakassuhde vaikutti laskettuihin kannat-tavuuden tunnuslukuihin negatiivisesti ja näin ollen kannattavuuden tunnusluvut eivät anta-neet oikeaa kuvaa kustannustehokkuudesta.