Keskittäjäasiakkaiden hankinta : case: OP-Pohjola
Roth, Anna (2009)
Roth, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905152831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905152831
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee keskittäjäasiakkuutta, joka tarkoittaa, että asiakkaan pankki ja vakuutuspalvelut on yhdistetty yhteen yritykseen, OP-Pohjolaan. Työn tavoitteena on tutkia, miksi asiakkaat eivät ole kiinnostuneita kokonaisvaltaisesta keskittäjäasiakkuudesta, vaikka heillä on jo joko pankki tai vakuutuspalvelut yhtiössä. Tarkoituksena on tutkia asiakkaiden kertomia syitä pitää palvelut erillään ja pohtia, miten nämä asiakkaat olisi mahdollista saada keskittämään palvelut samalle palveluntarjoajalle.
Työn teoriaosassa käsitellään palvelujen markkinointia, suhdemarkkinointia, kanta-asiakkuutta sekä asiakasuskollisuutta. Keskittäjäasiakkaiden hankinnassa asiakasuskollisuus on tärkeä tekijä, sillä asiakkaan tahto pysyä yrityksen asiakkaana luo pohjan kestäville asiakassuhteille.
Empiirinen osuus koostuu kyselytutkimuksesta, joka toteutettiin kesällä 2008. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen tutkimus. Kyselyssä selvitettiin Päijät-Hämeen Osuuspankin bonusasiakkaiden ja Pohjola Vakuutuksen etuasiakkaiden kiinnostusta palvelujen keskittämiseen OP-Pohjola ryhmään.
Työn teoriaosassa käsitellään palvelujen markkinointia, suhdemarkkinointia, kanta-asiakkuutta sekä asiakasuskollisuutta. Keskittäjäasiakkaiden hankinnassa asiakasuskollisuus on tärkeä tekijä, sillä asiakkaan tahto pysyä yrityksen asiakkaana luo pohjan kestäville asiakassuhteille.
Empiirinen osuus koostuu kyselytutkimuksesta, joka toteutettiin kesällä 2008. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen tutkimus. Kyselyssä selvitettiin Päijät-Hämeen Osuuspankin bonusasiakkaiden ja Pohjola Vakuutuksen etuasiakkaiden kiinnostusta palvelujen keskittämiseen OP-Pohjola ryhmään.