Strateginen johtaminen hierarkisessa organisaatiossa : Case Yritys X
Lonka, Akseli (2012)
Lonka, Akseli
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123292
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee strategista johtamista hierarkisessa organisaatiossa sekä strategisen johtamisen onnistumista liiketoimintaympäristön muuttuessa Yritys X:ssä.
Tässä tutkimuksessa teoriaosuus on jaettu kahteen osaan, joista ensimmäisessä syvennyn käsittelemään strategian olemusta: mitä se on ja miksi strategia on tärkeä osa liiketoimintaa sekä strategista johtamista. Toisessa teoreettisessa osuudessa käsittelen kilpailuetua, koska se luo pohjaa case-tutkimukseeni Yritys X:stä.
Empiriaosassa tarkoitukseni on selvittää Yritys X:n strategisen- ja muutosjohtamisen tasoa, sekä tarkastella lähemmin syitä, jotka ovat johtaneet Yritys X:n nykyiseen tilanteeseen markkinoilla, ja sen ratkaiseviin etuihin suhteessa kilpailijoihin. Olen tehnyt kvalitatiivisen tutkimuksen Yritys X:n ylemmän johdon, keskijohdon sekä toteuttavan organisaatiotason mielipiteistä yrityksen johtamisesta ja muuntumiskyvystä. Tutkimuksen toteutin sähköpostitse tehdyillä haastatteluilla.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että varsinkin ylemmän johdon ja toteuttavan tason mielipiteissä on melko paljon eroa. Ylin johto pitää organisaation toimintaa täysin yhtiön vision mukaisena, kun taas toteuttavalla tasolla toiminta vaikuttaa usein päämäärättömältä. Tosin tutkimukseeni vaikuttaa olennaisesti se, että ylimmästä johdosta sain ainoastaan yhden vastauksen haastatteluuni, ja sekin vaikutti suoraan yhtiön sisäisestä tiedotteesta kopioidulta me-hengen kohotukselta. Erityisesti toteuttavalla tasolla pääsin siihen, mihin haastattelulla pyrinkin, eli jokaisen haastateltavan henkilökohtaisiin mielipiteisiin ja kokemuksiin. Tutkimuksen perusteella yhdeksi suureksi ongelmaksi voitaneen sanoa johdon ja toteuttavan tason eriävät näkemykset omasta yrityksestä ja sen toiminnasta.
Tässä tutkimuksessa teoriaosuus on jaettu kahteen osaan, joista ensimmäisessä syvennyn käsittelemään strategian olemusta: mitä se on ja miksi strategia on tärkeä osa liiketoimintaa sekä strategista johtamista. Toisessa teoreettisessa osuudessa käsittelen kilpailuetua, koska se luo pohjaa case-tutkimukseeni Yritys X:stä.
Empiriaosassa tarkoitukseni on selvittää Yritys X:n strategisen- ja muutosjohtamisen tasoa, sekä tarkastella lähemmin syitä, jotka ovat johtaneet Yritys X:n nykyiseen tilanteeseen markkinoilla, ja sen ratkaiseviin etuihin suhteessa kilpailijoihin. Olen tehnyt kvalitatiivisen tutkimuksen Yritys X:n ylemmän johdon, keskijohdon sekä toteuttavan organisaatiotason mielipiteistä yrityksen johtamisesta ja muuntumiskyvystä. Tutkimuksen toteutin sähköpostitse tehdyillä haastatteluilla.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että varsinkin ylemmän johdon ja toteuttavan tason mielipiteissä on melko paljon eroa. Ylin johto pitää organisaation toimintaa täysin yhtiön vision mukaisena, kun taas toteuttavalla tasolla toiminta vaikuttaa usein päämäärättömältä. Tosin tutkimukseeni vaikuttaa olennaisesti se, että ylimmästä johdosta sain ainoastaan yhden vastauksen haastatteluuni, ja sekin vaikutti suoraan yhtiön sisäisestä tiedotteesta kopioidulta me-hengen kohotukselta. Erityisesti toteuttavalla tasolla pääsin siihen, mihin haastattelulla pyrinkin, eli jokaisen haastateltavan henkilökohtaisiin mielipiteisiin ja kokemuksiin. Tutkimuksen perusteella yhdeksi suureksi ongelmaksi voitaneen sanoa johdon ja toteuttavan tason eriävät näkemykset omasta yrityksestä ja sen toiminnasta.