Imagotutkimus : case: Uusi Lahti -kaupunkilehti
Sinkko, Anna (2012)
Sinkko, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123290
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään imagoa eli yrityskuvaa. Yrityksen imago on tietojen ja vaikutteiden summa, jonka muodostavat yksilöiden, yhteisöjen ja sidosryhmien kokemukset ja mielikuvat yrityksestä. Yritys ei siis itse määrittele imagoaan, mutta voi vaikuttaa osaltaan sen muodostumiseen toiminnallaan ja taidokkaalla ulkoisella viestinnällään. Imagoon vaikuttavat tuote, viestintä, toimintaympäristö ja käyttäytyminen ja se pohjautuu yrityksen profiiliin ja identiteettiin. Imago voi olla luonteeltaan myönteinen, neutraali tai kielteinen, ja se vaikuttaa esimerkiksi kilpailijoista erottumiseen ja asiakkaan ostopäätöksiin. Myönteinen imago on yritykselle merkittävä voimavara. Yrityksen onkin tärkeää säännöllisesti ja pitkäjänteisesti tutkia ja seurata mielikuvia ja niiden kehitystä ja tarpeen vaatiessa muuttaa toimintaansa tavoitteitaan vastaavaksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee imagoa käsitteenä, imagon muodostumista, imagon merkitystä sekä yrityskuvan johtamista ja kehittämistä siihen vaikuttavien tekijöiden näkökulmasta. Empiriaosuudessa tutkitaan lahtelaisen kaupunkilehti Uuden Lahden imagoa ja sen muutoksia vuoteen 2007 verrattuna sekä annetaan kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kvantitatiivisen kyselytutkimuksen keinoin, millainen imago Uudella Lahdella on sen lukijoiden, ilmoitusasiakkaiden sekä henkilöstön silmissä. Lukijatutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluin ja ilmoitusasiakkaille ja henkilöstölle suunnatut tutkimukset toteutettiin www-kyselyinä.
Imagotutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että Uudella Lahdella on kaiken kaikkiaan myönteinen imago sen eri sidosryhmien keskuudessa. Parhaiten tuloksista nousi esiin se, että Uusi Lahti on paikallinen ja alueensa merkittävin kaupunkilehti.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee imagoa käsitteenä, imagon muodostumista, imagon merkitystä sekä yrityskuvan johtamista ja kehittämistä siihen vaikuttavien tekijöiden näkökulmasta. Empiriaosuudessa tutkitaan lahtelaisen kaupunkilehti Uuden Lahden imagoa ja sen muutoksia vuoteen 2007 verrattuna sekä annetaan kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kvantitatiivisen kyselytutkimuksen keinoin, millainen imago Uudella Lahdella on sen lukijoiden, ilmoitusasiakkaiden sekä henkilöstön silmissä. Lukijatutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluin ja ilmoitusasiakkaille ja henkilöstölle suunnatut tutkimukset toteutettiin www-kyselyinä.
Imagotutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että Uudella Lahdella on kaiken kaikkiaan myönteinen imago sen eri sidosryhmien keskuudessa. Parhaiten tuloksista nousi esiin se, että Uusi Lahti on paikallinen ja alueensa merkittävin kaupunkilehti.