Adding value through social media : case Autokiila
Terinkoski, Topias (2012)
Terinkoski, Topias
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203153443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203153443
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on lyhyen olemassa olonsa aikana saavuttanut suuren suosion ihmisten keskuudessa. Se on jopa syrjäyttänyt perinteiset median muodot kuten television ihmisten päivittäisessä ajan käytössä. Sosiaalinen media on antanut äänen kuluttajalle joka on hyvin innokas jakamaan mielipiteensä muiden kanssa. Tämä on muodostanut uudenlaisen ongelman yrityksille. Yritykset eivät hallitse mainonnalla kuluttajia, vaan muiden käyttäjien kokemuksista on tullut tärkeä ostopäätökseen vaikuttava tekijä.
Sosiaalisessa mediassa vapaana käyvä keskustelu yrityksistä on ajanut yritykset mukaan sosiaaliseen mediaan. Monet ovat lähteneet mukaan päästäkseen osingolle halvasta ja nopeasta markkinointi kanavasta joka kattaa miljoonia ihmisiä. Sosiaalinen media ei kuitenkaan ole mainospaikka vaan mahdollisuus luoda vuorovaikutteinen suhde asiakkaan ja yrityksen välillä. Vaikka itse sosiaalisen median sovellutukset ovat yleisesti ilmaisia, toimivan sosiaalisen verkoston luominen ja ylläpitäminen on pitkäkestoinen resursseja vaativa prosessi. Yritys voi parantaa asiakkaan kokemusta luomalla lisäsisältöä tuotteelle sosiaalisessa mediassa. Sisällön tuottaminen ja asiakkaiden tarpeiden kuunteleminen synnyttää tämän päivän vahvimman markkinoinnin keinon; asiakkaan suosittelun.
Lopputyö sisältää ehdotuksen Turkulaiselle Toyota-liike Autokiillalle sosiaalisen median hyödyntämisestä heidän tarpeisiin.
Sosiaalisessa mediassa vapaana käyvä keskustelu yrityksistä on ajanut yritykset mukaan sosiaaliseen mediaan. Monet ovat lähteneet mukaan päästäkseen osingolle halvasta ja nopeasta markkinointi kanavasta joka kattaa miljoonia ihmisiä. Sosiaalinen media ei kuitenkaan ole mainospaikka vaan mahdollisuus luoda vuorovaikutteinen suhde asiakkaan ja yrityksen välillä. Vaikka itse sosiaalisen median sovellutukset ovat yleisesti ilmaisia, toimivan sosiaalisen verkoston luominen ja ylläpitäminen on pitkäkestoinen resursseja vaativa prosessi. Yritys voi parantaa asiakkaan kokemusta luomalla lisäsisältöä tuotteelle sosiaalisessa mediassa. Sisällön tuottaminen ja asiakkaiden tarpeiden kuunteleminen synnyttää tämän päivän vahvimman markkinoinnin keinon; asiakkaan suosittelun.
Lopputyö sisältää ehdotuksen Turkulaiselle Toyota-liike Autokiillalle sosiaalisen median hyödyntämisestä heidän tarpeisiin.