Asiakastyytyväisyys, Runnin Kylpylän ravintola Mamselli
Tanttu, Tiia (2012)
Tanttu, Tiia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203163477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203163477
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan asiakkaiden tyytyväisyyttä Runnin Kylpylän ravintola Mamselliin. Ravintola Mamsellissa ei ole sen yli kolmenkymmenen toimintavuoden aikana aiemmin toteutettu vastaavaa tutkimusta, joten se oli yritykselle tarpeellinen. Tutkimuksessa otettiin selvää asiakkaiden mielipiteistä ravintolan palveluympäristöön, palveluun sekä tuotteisiin liittyen. Työn teoreettinen osuus koostuu pääasiassa asiakastyytyväisyydestä ja palvelun laadusta sekä Runnin Kylpylän historiasta ja nykypäivästä.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka oli pääasiassa kvantitatiivinen. Suurin osa kysymyksistä oli monivalintakysymyksiä, mutta myös avoimia vastauksia oli mahdollista antaa. Tutkimus toteutettiin aikavälillä 28.11.2011–6.2.2012, jonka aikaa kyselylomakkeet olivat ravintola Mamsellin asiakkaiden saatavilla. Täytettyjä kyselylomakkeita palautettiin 63 kpl. Tutkimusaineisto syötettiin SPSS–tilastointiohjelmaan ja käsiteltiin sen sekä Microsoft Excel–ohjelman avulla.
Tutkimuksen tulokset olivat pääosin hyviä, eikä negatiivisia vastauksia kertynyt paljoa. Eniten uudistusta ravintolassa asiakkaiden mielestä kaipaisi sisustus, joka oli heidän mielestään ajastaan jäljessä. Ravintolan parhaaksi puoleksi sen sijaan kyselyssä muodostui henkilökunta, joka keräsi vastaajilta paljon kiitosta. Ravintolan kokonaisarvosana on kyselyn perusteella 4, eli erityistä tyytymättömyyttä ravintolaa kohtaan ei esiintynyt.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka oli pääasiassa kvantitatiivinen. Suurin osa kysymyksistä oli monivalintakysymyksiä, mutta myös avoimia vastauksia oli mahdollista antaa. Tutkimus toteutettiin aikavälillä 28.11.2011–6.2.2012, jonka aikaa kyselylomakkeet olivat ravintola Mamsellin asiakkaiden saatavilla. Täytettyjä kyselylomakkeita palautettiin 63 kpl. Tutkimusaineisto syötettiin SPSS–tilastointiohjelmaan ja käsiteltiin sen sekä Microsoft Excel–ohjelman avulla.
Tutkimuksen tulokset olivat pääosin hyviä, eikä negatiivisia vastauksia kertynyt paljoa. Eniten uudistusta ravintolassa asiakkaiden mielestä kaipaisi sisustus, joka oli heidän mielestään ajastaan jäljessä. Ravintolan parhaaksi puoleksi sen sijaan kyselyssä muodostui henkilökunta, joka keräsi vastaajilta paljon kiitosta. Ravintolan kokonaisarvosana on kyselyn perusteella 4, eli erityistä tyytymättömyyttä ravintolaa kohtaan ei esiintynyt.