Linjaliikennekustannukset laskettuna viidellä alusmallilla Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä
Suominen, Petri (2012)
Suominen, Petri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293905
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laskea linjaliikenteen satama- ja liikennöintikustannukset kolmelle ropax- ja kahdelle ro-ro-alukselle siten, että linjaliikennevarustamo omistaa myös linjalla liikennöivän aluksen. Kustannukset on laskettu Kaskisten ja neljän ruotsalaisen sataman välille. Kustannuksista on rajattu pois ahtaus- ja huolintakulut, koska ahtaus- ja huolintayhtiöiden taksat perustuvat tarjouksiin. Laivamallit on valittu LogiWin Oy:n tekemän liikennetarveselvityksen mukaan, laivassa pitää olla vähintään 1000 metriä kaistatilaa ja 200 matkustajapaikkaa. Kustannuslaskuja voidaan hyödyntää suoraan myös muihin saman kokoluokan ja tyypin aluksiin. Laskelmissa laivat liikennöivät Suomen lipun alla. Työn tarkoituksena on selvittää, mitä yksi edestakainen matka tulee maksamaan, jotta voidaan selvittää, kannattaako liikenne ja millä hinnalla voidaan reitillä operoida kyseisillä ja vastaavilla aluksilla. Lähteenä työssä on käytetty satamien laivanselvittäjiltä ja satamien WWW-sivuilta saatuja satamien hinnastoja. Työssä on huomioitu 12.12.2011 mennessä tiedossa olleet alennukset. Valtioiden perimät maksut ovat Suomen ja Ruotsin viranomaisten julkaisemista hinnastoista. Alusten arvona olen käyttänyt haastatteluista joidenkin laivanvarustajien sekä telakan henkilöiden kanssa saatuja tietoja sekä omaa tietämystäni käytettyjen ja uusien alusten hintatasosta. Lisäksi jotkut työssä mainitut alukset ovat myynnissä, mutta toki on vaikea ennustaa niiden mahdollista todellista hintaa. Lopputuloksena työssä saadaan selville, mitä kullekin työssä olevalle alukselle tulee maksamaan edestakainen matka Ruotsin satamaan, joko Härnösandiin, Sunsvalliin, Norsundiin tai Gävleen.