Tilitoimisto Oy:n prosessien kuvaus ja kehittäminen
Hukka, Saana (2012)
Hukka, Saana
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204023998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204023998
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Tilitoimisto Oy:n prosessit ja kuvausten avulla kehittää ja yhtenäistää henkilöstön toimintatapoja. Opinnäytetyössä selvitettiin täyttävätkö Tilitoimisto Oy:n prosessit Suomen Taloushallintoliitto ry:n kriteerit tilitoimistolle. Kuvauksen lisäksi opinnäytetyössä tehtiin ajankäyttötutkimus, jonka avulla pyrittiin selvittämään mihin henkilöstön työaika kuluu. Työ oli tarpeellinen, sillä yrityksessä ei oltu kuvattu prosesseja aiemmin. Toiminnan kehittämiselle oli tarvetta, koska kirjanpitäjien aika ei tuntunut riittävän kaikkien töiden tekemiseen.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin Tilitoimisto Oy:n henkilöstölle tehdyillä teemahaastatteluilla ja ajankäyttötutkimuksella. Haastatteluja tehtiin pari ja yksilöhaastatteluina. Tutkimuksessa hyödynnettiin menetelmänä myös tutkijan osallistuvaa havainnointia, joka tässä opinnäytetyössä tarkoittaa tutkijan työskentelyä toimeksianto yrityksessä.
Tutkimuksen avulla luotiin kuvaukset Tilitoimisto Oy:n prosesseista. Tutkimuksessa selvisi muun muassa, että Tilitoimisto Oy:ssä dokumentointiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Erityisen tärkeää olisi kiinnittää huomiota sopimuksien laatimiseen kirjallisina. Kirjanpitäjien työtavoista löytyi eroja, joita saataisiin vähennettyä dokumentoinnin yhtenäistämisen avulla ja kirjanpitäjien yhteistyötä lisäämällä. Kirjanpitäjien työtehtävät keskeytyvät usein, joka vaikuttaa työn tehokkuuteen. Ajankäytön tarkemmalla suunnittelulla keskeytyksiä voisi saada vähennettyä.
Ajankäytön seurantaa aiotaan jatkaa yrityksessä. Koska asiakastyytyväisyys on laadun tärkein mittari, jatkotutkimuksena kannattaisi tehdä asiakastyytyväisyystutkimus, jonka avulla prosessien toimivuutta voitaisiin arvioida paremmin.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin Tilitoimisto Oy:n henkilöstölle tehdyillä teemahaastatteluilla ja ajankäyttötutkimuksella. Haastatteluja tehtiin pari ja yksilöhaastatteluina. Tutkimuksessa hyödynnettiin menetelmänä myös tutkijan osallistuvaa havainnointia, joka tässä opinnäytetyössä tarkoittaa tutkijan työskentelyä toimeksianto yrityksessä.
Tutkimuksen avulla luotiin kuvaukset Tilitoimisto Oy:n prosesseista. Tutkimuksessa selvisi muun muassa, että Tilitoimisto Oy:ssä dokumentointiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Erityisen tärkeää olisi kiinnittää huomiota sopimuksien laatimiseen kirjallisina. Kirjanpitäjien työtavoista löytyi eroja, joita saataisiin vähennettyä dokumentoinnin yhtenäistämisen avulla ja kirjanpitäjien yhteistyötä lisäämällä. Kirjanpitäjien työtehtävät keskeytyvät usein, joka vaikuttaa työn tehokkuuteen. Ajankäytön tarkemmalla suunnittelulla keskeytyksiä voisi saada vähennettyä.
Ajankäytön seurantaa aiotaan jatkaa yrityksessä. Koska asiakastyytyväisyys on laadun tärkein mittari, jatkotutkimuksena kannattaisi tehdä asiakastyytyväisyystutkimus, jonka avulla prosessien toimivuutta voitaisiin arvioida paremmin.