Markkinointisuunnitelma : Case: Lehmonkärki
Sihvola, Suvi; Mäkelä, Heidi (2012)
Sihvola, Suvi
Mäkelä, Heidi
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204194706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204194706
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö rakentuu kahdesta osasta. Ensimmäinen on teoriaosuus, joka käsittelee matkailumarkkinoinnin ja markkinoinnin tärkeimpiä käsitteitä, keskittyen erityisesti kilpailukeinoihin. Toiminnallinen osa koostuu teoriaosan pohjalta tehtyyn markkinointisuunnitelmaan Asikkalassa toimivalle matkailuyritys Lehmonkärjelle. Markkinointisuunnitelma salataan toimeksiantajan pyynnöstä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimeksiantajalle uusia kannattavia asiakaskohderyhmiä, jotta asiakasmääriä saataisiin kasvatettua myös sesonkien ulkopuolella eli syys- ja kevätkaudella. Uudet kohderyhmät ovat yhdistykset ja kilpaurheilijat, joiden valintoja perustellaan teoriaosuudessa ja markkinointisuunnitelmassa tulee ilmi millaisia toimenpiteitä kohderyhmille suositellaan. Kohderyhmäkartoitus tehtiin tieteellisten artikkelien tutkimisen pohjalta ja haastattelujen avulla. Haastattelimme eri yhdistysten jäseniä sekä kilpaurheilijoita. Uusien kohderyhmien lisäksi esille markkinointisuunnitelmassa tuotiin muita kehitysehdotuksia liittyen segmentointiin sekä muuhun liiketoimintaan.
Työn tarve oli suuri, sillä markkinointisuunnitelma puuttui toimeksiantajayritykseltä kokonaan. Markkinointisuunnitelma toteutettiin toimeksiantajalle tehdyn haastattelun avulla ja tutustumalla perusteellisesti yritykseen. Tällä opinnäytetyöllä pyritään työelämälähtöisiin ratkaisuihin, joista on hyötyä sekä tekijöillensä että toimeksiantajalle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimeksiantajalle uusia kannattavia asiakaskohderyhmiä, jotta asiakasmääriä saataisiin kasvatettua myös sesonkien ulkopuolella eli syys- ja kevätkaudella. Uudet kohderyhmät ovat yhdistykset ja kilpaurheilijat, joiden valintoja perustellaan teoriaosuudessa ja markkinointisuunnitelmassa tulee ilmi millaisia toimenpiteitä kohderyhmille suositellaan. Kohderyhmäkartoitus tehtiin tieteellisten artikkelien tutkimisen pohjalta ja haastattelujen avulla. Haastattelimme eri yhdistysten jäseniä sekä kilpaurheilijoita. Uusien kohderyhmien lisäksi esille markkinointisuunnitelmassa tuotiin muita kehitysehdotuksia liittyen segmentointiin sekä muuhun liiketoimintaan.
Työn tarve oli suuri, sillä markkinointisuunnitelma puuttui toimeksiantajayritykseltä kokonaan. Markkinointisuunnitelma toteutettiin toimeksiantajalle tehdyn haastattelun avulla ja tutustumalla perusteellisesti yritykseen. Tällä opinnäytetyöllä pyritään työelämälähtöisiin ratkaisuihin, joista on hyötyä sekä tekijöillensä että toimeksiantajalle.