Webinaarityökalun hyödyntäminen Visma Software Oy:n liiketoiminnassa
Ahonen, Heli (2012)
Ahonen, Heli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046203
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Visma Software Oy:lle (jäljempänä Visma), joka kehittää ja myy toiminnanohjauksen ja asiakkuudenhallinnan ohjelmistoja sekä niihin liittyviä asiantuntijapalveluita. Visma on tarjonnut vuodesta 2010 lähtien asiakkailleen koulutuksia internetin yli webinaarityökalulla. Näistä niin sanotuista webinaarikoulutuksista on saatu asiakkailta alusta asti positiivista palautetta, joka on kannustanut webinaarityökalun käytön laajentamiseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli löytää kohdeyritykselle uusia käyttöideoita webinaarityökalulle. Opinnäytetyössäni ideoitiin miten Vismalla käytössä olevaa webinaarityökalua voitaisiin hyödyntää tehokkaammin Visman liiketoiminnassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin ja kuvattiin minkälaisia Visman sisäisiä toimintamalleja tai -ohjeistuksia tarvitaan uusien webinaaripalvelujen tuottamiseen.
Tämä tutkimus perustui tapaustutkimukseen, jolle on ominaista ideointi ja uusien kehitysehdotuksien löytäminen. Tutkimusmenetelminä käytettiin ideointia, teemahaastatteluja, blueprintingiä ja havainnointia. Työn teoreettinen viitekehys koostuu innovoinnista, arvonluomisesta, verkko-oppimisesta sekä verkkotyöskentelyn etujen ja haittojen kuvaamisesta.
Tutkimuksessa löydettiin webinaarityökalulle yli 30 käyttöideaa, joista valittiin viisi toteuttamista varten. Neljän asiakashaastattelun avulla tunnusteltiin syntyneitä ideoita. Tämän lisäksi kuvattiin prosessikaavio ja vastuumatriisi webinaarityökalun käytön tukemiseksi. Ideoita syntyi lähes koko organisaation käyttöön ja ideapankkiin jäi paljon varteenotettavia ideoita jatkokäsittelyä odottamaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli löytää kohdeyritykselle uusia käyttöideoita webinaarityökalulle. Opinnäytetyössäni ideoitiin miten Vismalla käytössä olevaa webinaarityökalua voitaisiin hyödyntää tehokkaammin Visman liiketoiminnassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin ja kuvattiin minkälaisia Visman sisäisiä toimintamalleja tai -ohjeistuksia tarvitaan uusien webinaaripalvelujen tuottamiseen.
Tämä tutkimus perustui tapaustutkimukseen, jolle on ominaista ideointi ja uusien kehitysehdotuksien löytäminen. Tutkimusmenetelminä käytettiin ideointia, teemahaastatteluja, blueprintingiä ja havainnointia. Työn teoreettinen viitekehys koostuu innovoinnista, arvonluomisesta, verkko-oppimisesta sekä verkkotyöskentelyn etujen ja haittojen kuvaamisesta.
Tutkimuksessa löydettiin webinaarityökalulle yli 30 käyttöideaa, joista valittiin viisi toteuttamista varten. Neljän asiakashaastattelun avulla tunnusteltiin syntyneitä ideoita. Tämän lisäksi kuvattiin prosessikaavio ja vastuumatriisi webinaarityökalun käytön tukemiseksi. Ideoita syntyi lähes koko organisaation käyttöön ja ideapankkiin jäi paljon varteenotettavia ideoita jatkokäsittelyä odottamaan.