Asiakkaan tarpeet tuotteistamisen lähtökohtana : tuotteena paikallistelevision off-prime-time -aika
Törmänen, Tiina (2012)
Törmänen, Tiina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066505
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten pienen organisaation toimintaa voidaan tehostaa tuotteistamisen avulla. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia hyötyjä tuotteistamisesta on toisaalta asiakkaalle ja toisaalta markkinoivalle organisaatiolle. Esimerkki palveluna oli Turku TV:n off-prime-time -ajan eli Ruutukehän tuotteistaminen. Aihe saatiin toimeksiantona turkulaiselta mediayhtiö Visicomilta.
Työn viitekehysteoria rajautui tuotteistamista käsittelevän teorian avulla. Tuotteistamista tarkasteltiin erityisesti palvelutuotteiden ja business to business -myynnin näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastattelujen kohteena oli kaksi organisaatiota, joista toinen edusti yksityistä ja toinen julkista sektoria. Tutkimuksen avulla selvitettiin, minkälaiseksi mainospaikaksi haastateltavat organisaatiot kokevat Turku TV:n Ruutukehän ja miten ne potentiaalisina asiakkaina voisivat hyötyä Ruutukehän tuotteistamisesta.
Haastatteluista saadut vastaukset tukivat teoriassa esille tullutta tietoa, että tuotteistettua palvelua on helpompi markkinoida kuin abstraktia palvelua. Jos Ruutukehän suunnitellut uudistukset toteutettaisiin, haastatellut organisaatiot voisivat harkita jonkin tyyppistä mainostamista tai tiedottamista Ruutukehässä. Haastateltavat kokivat, että Turku TV:n pitäisi panostaa nykyistä enemmän omaan näkyvyyteensä sekä mediamyyntiinsä, jotta he mainostajina kiinnostuisivat Ruutukehästä. Jos Ruutukehä-tekniikan kapasiteetti halutaan hyödyntää kokonaisuudessaan ja Ruutukehän mainosaikaa aletaan myydä organisaatioille, on tuotteistamisprosessi lähes välttämätön asia toimintojen selkeyttämiseksi.
Työn viitekehysteoria rajautui tuotteistamista käsittelevän teorian avulla. Tuotteistamista tarkasteltiin erityisesti palvelutuotteiden ja business to business -myynnin näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastattelujen kohteena oli kaksi organisaatiota, joista toinen edusti yksityistä ja toinen julkista sektoria. Tutkimuksen avulla selvitettiin, minkälaiseksi mainospaikaksi haastateltavat organisaatiot kokevat Turku TV:n Ruutukehän ja miten ne potentiaalisina asiakkaina voisivat hyötyä Ruutukehän tuotteistamisesta.
Haastatteluista saadut vastaukset tukivat teoriassa esille tullutta tietoa, että tuotteistettua palvelua on helpompi markkinoida kuin abstraktia palvelua. Jos Ruutukehän suunnitellut uudistukset toteutettaisiin, haastatellut organisaatiot voisivat harkita jonkin tyyppistä mainostamista tai tiedottamista Ruutukehässä. Haastateltavat kokivat, että Turku TV:n pitäisi panostaa nykyistä enemmän omaan näkyvyyteensä sekä mediamyyntiinsä, jotta he mainostajina kiinnostuisivat Ruutukehästä. Jos Ruutukehä-tekniikan kapasiteetti halutaan hyödyntää kokonaisuudessaan ja Ruutukehän mainosaikaa aletaan myydä organisaatioille, on tuotteistamisprosessi lähes välttämätön asia toimintojen selkeyttämiseksi.