Opetuskäytäntöjen vertailu logistiikan opetuksessa itäsuomalaisissa oppilaitoksissa
Kettunen, Tomi (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kettunen, Tomi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205056436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205056436
Tiivistelmä
Itä-Suomen alueella toisen asteen logistiikan opetusta annetaan lukuisissa oppilaitoksissa. Kukin kouluttaja kouluttaa ajoneuvon kuljettajia paikallisten yrityksen tarpeisiin. Eri kouluttajilla on koulutuksessaan valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteiden tavoitteet. Perinteisesti koulutuksen toteutus on oppilaitoskohtaista. Yhteistyön voimaa ja tietotaitoa ei hyödynnetä, vaan kaikki puurtavat samojen ongelmien parissa keskenään.
Tämän tutkimuksen puitteissa tullaan selvittämään itäsuomalaisten logistiikkakoulutusta antavien oppilaitosten opetusmenetelmiä kuljettajaopetuksessa. Pyrkimyksenä on löytää hyviä ja käyttökelpoisia opetusmenetelmiä ja toimintatapoja Joensuussa tapahtuvan kuljettajaopetuksen kehittämiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytetään Benchmarking tutkimusmenetelmää, vertaillaan eri koulutuksenjärjestäjien toimintatapoja ja analysoidaan niitä. Tuloksista johdetaan uusia toimintatapoja ja menetelmiä Joensuussa tapahtuvaan logistiikkakoulutukseen.
Lopputuloksena selvityksestä on saatu paljon hyviä keinoja ja toimintatapoja. Saatuja tuloksia voidaan suositella otettavaksi osaksi opetusta ja toiminnan järjestelyä sekä lyhyellä että pitemmällä aikavälillä.
Tämän tutkimuksen puitteissa tullaan selvittämään itäsuomalaisten logistiikkakoulutusta antavien oppilaitosten opetusmenetelmiä kuljettajaopetuksessa. Pyrkimyksenä on löytää hyviä ja käyttökelpoisia opetusmenetelmiä ja toimintatapoja Joensuussa tapahtuvan kuljettajaopetuksen kehittämiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytetään Benchmarking tutkimusmenetelmää, vertaillaan eri koulutuksenjärjestäjien toimintatapoja ja analysoidaan niitä. Tuloksista johdetaan uusia toimintatapoja ja menetelmiä Joensuussa tapahtuvaan logistiikkakoulutukseen.
Lopputuloksena selvityksestä on saatu paljon hyviä keinoja ja toimintatapoja. Saatuja tuloksia voidaan suositella otettavaksi osaksi opetusta ja toiminnan järjestelyä sekä lyhyellä että pitemmällä aikavälillä.