Tampereen Joulutori 2011 : Onnistuneen tapahtuman järjestäminen
Kovalainen, Laura (2012)
Kovalainen, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097150
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustutaan tapahtumanjärjestämiseen, ja selvitetään mitä eri vaiheita tapahtumaprosessiin kuuluu. Tutkimuksen kohteena on Tampereen Joulutori 2011 –tapahtuma, joka järjestettiin 09.-23.12.2011 Tampereella. Työn tarkoituksena on selvittää, oliko kyseinen tapahtuma kävijöiden mielestä onnistunut. Tutkimustulosten avulla pyritään esittämään kehitysehdotuksia, joiden pohjalta tapahtumaa voitaisiin kehittää entistäkin paremmaksi.
Teoriaosuudessa käsitellään tapahtumanjärjestämistä, tapahtuman markkinointia sekä tapahtumamarkkinointia ja sen keinoja. Työssä käydään läpi onnistuneen tapahtuman elementit, jotka pohjautuvat strategisiin ja operatiivisiin kysymyksiin.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, ja pääpaino on ihmisten kokemusten tutkimisella. Aineistonkeruumenetelminä toimivat havainnointi ja teemahaastattelu, ja niiden pohjalta selvitettiin kävijöiden kokemuksia ja mielipiteitä tapahtumasta. Työhön haastateltiin 20 tapahtumaan osallistunutta henkilöä, ja teemahaastattelujen haastattelurunko luotiin käytettyjen teorioiden pohjalta. Havainnoinnin avulla tarkkailtiin ihmisten välistä kanssakäymistä, ja saatiin suoraa tilannetietoa paikan päältä.
Tutkimusmenetelmien perusteella saatujen tietojen pohjalta voidaan tapahtuman sanoa olleen onnistunut. Tunnelma oli lämminhenkinen ja teeman mukainen. Yleisöä oli paljon paikalla koko tapahtuman ajan, joten markkinointi oli ollut onnistunutta. Vaikka muutamia kehitysehdotuksia löytyi, oltiin tapahtumaan ja sen sisältöön varsin tyytyväisiä. Kävijöiden toiveissa oli, että jouluinen perinne jatkuisi ja tapahtumaa järjestettäisiin vieläkin laajempana tulevina vuosina.
Teoriaosuudessa käsitellään tapahtumanjärjestämistä, tapahtuman markkinointia sekä tapahtumamarkkinointia ja sen keinoja. Työssä käydään läpi onnistuneen tapahtuman elementit, jotka pohjautuvat strategisiin ja operatiivisiin kysymyksiin.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, ja pääpaino on ihmisten kokemusten tutkimisella. Aineistonkeruumenetelminä toimivat havainnointi ja teemahaastattelu, ja niiden pohjalta selvitettiin kävijöiden kokemuksia ja mielipiteitä tapahtumasta. Työhön haastateltiin 20 tapahtumaan osallistunutta henkilöä, ja teemahaastattelujen haastattelurunko luotiin käytettyjen teorioiden pohjalta. Havainnoinnin avulla tarkkailtiin ihmisten välistä kanssakäymistä, ja saatiin suoraa tilannetietoa paikan päältä.
Tutkimusmenetelmien perusteella saatujen tietojen pohjalta voidaan tapahtuman sanoa olleen onnistunut. Tunnelma oli lämminhenkinen ja teeman mukainen. Yleisöä oli paljon paikalla koko tapahtuman ajan, joten markkinointi oli ollut onnistunutta. Vaikka muutamia kehitysehdotuksia löytyi, oltiin tapahtumaan ja sen sisältöön varsin tyytyväisiä. Kävijöiden toiveissa oli, että jouluinen perinne jatkuisi ja tapahtumaa järjestettäisiin vieläkin laajempana tulevina vuosina.