Markkinointiviestintäsuunnitelma Eva's Choice
Stenström, Pia (2012)
Stenström, Pia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107356
Tiivistelmä
Eva’s Choice Oy on Porvoossa toimiva pieni hyvinvointialan yritys. Yritykselle on laadittu markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka tarkoitus on tuoda uusia asiakkaita, lisätä asiakasuskollisuutta ja yrityksen tunnettuutta. Työ on rajattu käsittämään markkinointiviestinnän tärkeimpiä keinoja, ei niinkään viestinnän sisältöä.
Opinnäytetyötä on työstetty marraskuusta 2011 maaliskuuhun 2012. Tekijä on tutustunut yritykseen, sen työntekijöihin ja sidosryhmiin marras-joulukuussa 2011 ja laatinut näiden kokemusten perusteella mahdollisimman realistisen integroidun markkinointiviestintäsuunnitelman Eva’s Choicelle. Markkinointiin ei ole varattu varsinaista budjettia eikä Eva’s Choicella ole ollut pitkäjänteistä markkinointisuunnitelmaa. Näin markkinointiviestintäsuunnitelma on laadittu niin, että yritys voi pohtia eri vaihtoehtoja ja päättä, mitkä suunnitelma ovat sen näkökulmasta kustannustehokkaimmat.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu kansainvälisiin teoksiin, joista on poimittu ne menetelmät ja teoriat, jotka sopisivat Eva’s Choicelle parhaiten. Teoriaa on peilattu Eva’s Choicen toimintaan ja tahtotilaan, mikä on auttanut karsimaan materiaalia.
Eri viestintäkeinojen kustannustehokkuutta ja henkilökohtaista vaikutusta on vertailtu keskenään. Ottaen huomioon Eva’s Choicen toimintaympäristön, yritys saisi tällä hetkellä kaikista suurimman hyödyn suoramarkkinoinnista, jolloin viesti on kohdennettu ja henkilökohtainen riippumatta siitä viestitäänkö se sähköisesti tai perinteisellä postilla. Suoramarkkinoinnin tavoitteena on päästä henkilökohtaiseen vuorovaikutukseen.
Tunnettuuden lisäämiseksi integroitu markkinointiviestintä on kaikkein tehokkainta. Tällöin kaikki yritykseen liittyvä viestintä on samantyylistä, jotta yleisö oppii tunnistamaan yrityksen viestit ja erottamaan ne positiivisesti kilpailijoihin verrattuna.
Opinnäytetyötä on työstetty marraskuusta 2011 maaliskuuhun 2012. Tekijä on tutustunut yritykseen, sen työntekijöihin ja sidosryhmiin marras-joulukuussa 2011 ja laatinut näiden kokemusten perusteella mahdollisimman realistisen integroidun markkinointiviestintäsuunnitelman Eva’s Choicelle. Markkinointiin ei ole varattu varsinaista budjettia eikä Eva’s Choicella ole ollut pitkäjänteistä markkinointisuunnitelmaa. Näin markkinointiviestintäsuunnitelma on laadittu niin, että yritys voi pohtia eri vaihtoehtoja ja päättä, mitkä suunnitelma ovat sen näkökulmasta kustannustehokkaimmat.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu kansainvälisiin teoksiin, joista on poimittu ne menetelmät ja teoriat, jotka sopisivat Eva’s Choicelle parhaiten. Teoriaa on peilattu Eva’s Choicen toimintaan ja tahtotilaan, mikä on auttanut karsimaan materiaalia.
Eri viestintäkeinojen kustannustehokkuutta ja henkilökohtaista vaikutusta on vertailtu keskenään. Ottaen huomioon Eva’s Choicen toimintaympäristön, yritys saisi tällä hetkellä kaikista suurimman hyödyn suoramarkkinoinnista, jolloin viesti on kohdennettu ja henkilökohtainen riippumatta siitä viestitäänkö se sähköisesti tai perinteisellä postilla. Suoramarkkinoinnin tavoitteena on päästä henkilökohtaiseen vuorovaikutukseen.
Tunnettuuden lisäämiseksi integroitu markkinointiviestintä on kaikkein tehokkainta. Tällöin kaikki yritykseen liittyvä viestintä on samantyylistä, jotta yleisö oppii tunnistamaan yrityksen viestit ja erottamaan ne positiivisesti kilpailijoihin verrattuna.