Kilpa-ajoneuvon rungon jäykkyyden ja turvakaarien kehittäminen FE-analyysien avulla
Myllykangas, Juha (2012)
Myllykangas, Juha
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107482
Tiivistelmä
Lopputyö käsittelee kilpa-ajoneuvon kehitystyötä, erityisesti sen runko- ja turvakaarirakenteiden kehittämistä simulointiohjelmalla tehtyjen FE-analyysien perusteella.
Runkorakenne on mallinnettu Ferrari 308 GTB kilpa-ajoneuvosta käyttäen AutoCad Inventor 3D -mallinnusohjemaa. Alkuperäiseen runkorakenteeseen on tehty muutoksia ja muutosten vaikutuksia rungon käyttäytymiseen on selvitetty analyysien avulla. FE-analyysit on tehty mallinnetulle lähtökohtana olevalle runko- ja turvakaarirakenteelle sekä muutetuille rakenteille.
Tavoitteena on parantaa runkorakenteen vääntö- ja taivutusjäykkyyttä. Turvakaarien muutokset tehdään Fédération Internationale de I’Automobile historic sääntöjen ja luokitustodistuksen sallimissa rajoissa. Korirakenteiden ja mukavuustekijöiden vaikutus muutostöihin otetaan huomioon suunnittelussa.
Parhaimmalla rakennemuutoksella saavutettiin vääntöjäykkyyden parannusta noin 9 % lähtökohtaiseen rakenteeseen verrattuna. Rakenneratkaisuiden painon muutokset otettiin huomioon yhteenvedossa ja niiden perusteella muodostettiin tehollinen vertailukaavio. Parasta rakennemuutosta verrattiin Nascar Winston Cup runkorakenteiden vääntöjäykkyysarvoihin.
Valmiit ratkaisut ja tulokset lopputyöstä luovutetaan Mäkelä Auto-Tuning Oy:lle ja tulokset ovat suosituksia runko- ja turvakaarirakenteen parantamiselle. Tulokset osoittavat rakenteen heikot kohdat sekä parannusehdotukset.
Runkorakenne on mallinnettu Ferrari 308 GTB kilpa-ajoneuvosta käyttäen AutoCad Inventor 3D -mallinnusohjemaa. Alkuperäiseen runkorakenteeseen on tehty muutoksia ja muutosten vaikutuksia rungon käyttäytymiseen on selvitetty analyysien avulla. FE-analyysit on tehty mallinnetulle lähtökohtana olevalle runko- ja turvakaarirakenteelle sekä muutetuille rakenteille.
Tavoitteena on parantaa runkorakenteen vääntö- ja taivutusjäykkyyttä. Turvakaarien muutokset tehdään Fédération Internationale de I’Automobile historic sääntöjen ja luokitustodistuksen sallimissa rajoissa. Korirakenteiden ja mukavuustekijöiden vaikutus muutostöihin otetaan huomioon suunnittelussa.
Parhaimmalla rakennemuutoksella saavutettiin vääntöjäykkyyden parannusta noin 9 % lähtökohtaiseen rakenteeseen verrattuna. Rakenneratkaisuiden painon muutokset otettiin huomioon yhteenvedossa ja niiden perusteella muodostettiin tehollinen vertailukaavio. Parasta rakennemuutosta verrattiin Nascar Winston Cup runkorakenteiden vääntöjäykkyysarvoihin.
Valmiit ratkaisut ja tulokset lopputyöstä luovutetaan Mäkelä Auto-Tuning Oy:lle ja tulokset ovat suosituksia runko- ja turvakaarirakenteen parantamiselle. Tulokset osoittavat rakenteen heikot kohdat sekä parannusehdotukset.