Markkinointiesite vaihto-opiskelijoille valintatekijöiden pohjalta
Santala, Jessica; Jääskeläinen, Pia (2012)
Santala, Jessica
Jääskeläinen, Pia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076784
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vaihtoon lähtemiseen vaikuttavia tekijöitä. Työn tarkoituksena oli kehittää uusia markkinointikeinoja, joita hyödyntää vaihto-opiskelijoihin. Työ toteutettiin Laurea-ammattikorkeakoululle. Työssä tutkittiin yleisesti, mitkä tekijät vaikuttavat vaihto-opiskelijoiden päätöksiin lähteä vaihtoon. Laurea-ammattikorkeakouluun ei ole moneen vuoteen tullut irlantilaisia vaihto-opiskelijoita, joten toimeksiantajan pyynnöstä syvennyttiin tutkimaan irlantilaisten opiskelijoiden motiiveja.
Pääkäsitteinä työllä olivat vaihto-opiskelu, valintoihin vaikuttavat tekijät ja kansainvälinen markkinointi. Vaihto-opiskelu kasvattaa suosiotaan sekä Suomessa että maailmalla, joten aihe on hyvin ajankohtainen ja mielenkiintoinen. Valintoihin vaikuttavat tekijät teoreettisessa vii-tekehyksessä auttoivat muodostamaan menetelminä käytettyjen kyselyjen kysymykset. Kansainvälinen markkinointi käy ilmi työssä sen lopputuotoksen, markkinointikeinojen kautta. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin kyselyä ja haastattelua, tarkemmin lomakekyselyä ja teemahaastattelua. Kyselyt lähetettiin sekä suomalaisille että irlantilaisille oppilaitoksille, Laurea-ammattikorkeakouluun tulleille vaihto-opiskelijoille ja irlantilaisille opiskelijoille. Teemahaastatteluun osallistui opiskelijoita, jotka olivat olleet vaihdossa. Haastattelu lähetettiin myös sähköpostitse kolmelle opiskelijalle.
Menetelmistä saatujen tulosten perusteella selvisi, että uusien kokemuksien hankkiminen on opiskelijoille tärkein kriteeri vaihtoon lähdössä. Suurin osa opiskelijoista halusi myös kehittää omaa kielitaitoaan ja tutustua täysin uuteen kulttuuriin. Yllättävin tulos oli se kuinka paljon kavereiden mielipiteet tai läsnäolo samassa koulussa vaikuttavat. Opiskelijat valitsevat kohteensa itse, mutta he kuuntelevat tarkkaan läheistensä mielipiteitä. Suurilta osin vaihtoon lähdettiin hakemaan hauskoja kokemuksia erilaisten ihmisten kanssa, ei niinkään opintojen takia.
Menetelmät toimivat hyvin, vaikka muutamia puutoksia kyselylomakkeista löydettiinkin. Ongelmaksi muodostui irlantilaisten pieni vastausprosentti, minkä vuoksi kyseisen kyselyn tulokset ovat vain suuntaa-antavia. Teemahaastattelut ja Laurea-ammattikorkeakouluun tulleille vaihto-opiskelijoille lähetetyt kyselyt antoivat hyvän pohjan kehittää Laurea-ammattikorkeakoululle kehitysehdotuksia ja uudenlaisia markkinointikeinoja, joita Laurea voisi hyödyntää jatkossa. Lopputuotoksena toimeksiantajalle tuotettiin markkinointiesite, jolla se voi tulevaisuudessa mainostaa omaa tarjontaansa vaihto-opiskelijoille. Esitteen avulla opiskelija saa tiiviin, mutta kattavan paketin sekä Suomesta että Laurea-ammattikorkeakoulusta.
Pääkäsitteinä työllä olivat vaihto-opiskelu, valintoihin vaikuttavat tekijät ja kansainvälinen markkinointi. Vaihto-opiskelu kasvattaa suosiotaan sekä Suomessa että maailmalla, joten aihe on hyvin ajankohtainen ja mielenkiintoinen. Valintoihin vaikuttavat tekijät teoreettisessa vii-tekehyksessä auttoivat muodostamaan menetelminä käytettyjen kyselyjen kysymykset. Kansainvälinen markkinointi käy ilmi työssä sen lopputuotoksen, markkinointikeinojen kautta. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin kyselyä ja haastattelua, tarkemmin lomakekyselyä ja teemahaastattelua. Kyselyt lähetettiin sekä suomalaisille että irlantilaisille oppilaitoksille, Laurea-ammattikorkeakouluun tulleille vaihto-opiskelijoille ja irlantilaisille opiskelijoille. Teemahaastatteluun osallistui opiskelijoita, jotka olivat olleet vaihdossa. Haastattelu lähetettiin myös sähköpostitse kolmelle opiskelijalle.
Menetelmistä saatujen tulosten perusteella selvisi, että uusien kokemuksien hankkiminen on opiskelijoille tärkein kriteeri vaihtoon lähdössä. Suurin osa opiskelijoista halusi myös kehittää omaa kielitaitoaan ja tutustua täysin uuteen kulttuuriin. Yllättävin tulos oli se kuinka paljon kavereiden mielipiteet tai läsnäolo samassa koulussa vaikuttavat. Opiskelijat valitsevat kohteensa itse, mutta he kuuntelevat tarkkaan läheistensä mielipiteitä. Suurilta osin vaihtoon lähdettiin hakemaan hauskoja kokemuksia erilaisten ihmisten kanssa, ei niinkään opintojen takia.
Menetelmät toimivat hyvin, vaikka muutamia puutoksia kyselylomakkeista löydettiinkin. Ongelmaksi muodostui irlantilaisten pieni vastausprosentti, minkä vuoksi kyseisen kyselyn tulokset ovat vain suuntaa-antavia. Teemahaastattelut ja Laurea-ammattikorkeakouluun tulleille vaihto-opiskelijoille lähetetyt kyselyt antoivat hyvän pohjan kehittää Laurea-ammattikorkeakoululle kehitysehdotuksia ja uudenlaisia markkinointikeinoja, joita Laurea voisi hyödyntää jatkossa. Lopputuotoksena toimeksiantajalle tuotettiin markkinointiesite, jolla se voi tulevaisuudessa mainostaa omaa tarjontaansa vaihto-opiskelijoille. Esitteen avulla opiskelija saa tiiviin, mutta kattavan paketin sekä Suomesta että Laurea-ammattikorkeakoulusta.