Lukijakunnan ikähaitari venyy : miten paikallislehtien sisältöä voidaan kehittää nuoria kiinnostavaksi?
Korpela, Tanja (2012)
Korpela, Tanja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117815
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on paikallislehti Viiskunnalle tehtävä tilaustyö, jonka tarkoituksena on selvittää, kuinka nuoria voidaan aktivoida lukemaan paikallislehtiä. Tutkimus kartoittaa, miten paikallislehti voisi parantaa lukijasuhdettaan nuoriin. Sovelluksia kehittävä opinnäytetyöni yhdistää sekä kehittämisprojektin että toimintatutkimuksen.
Tutkimuskysymykseni on, miten paikallislehti ottaa sisällössään nuoret huomioon, ja miten sisältöä voidaan kehittää nuoria kiinnostavaksi? Keskiössä opinnäytetyössäni on Viiskunnalle organisoimani nuorten sivut -projekti, jossa Viiskunnan levikkialueen kolmen lukion äidinkielen ryhmät tuottivat lehteen vuorotellen sisältöä lukuvuonna 2011-2012. Työni avaa myös lukioiden mahdollisuuksia hyödyntää paikallismedioita mediakasvatuksen opettamisessa käytännössä.
Tutkielmassa pohditaan aluksi paikallislehtien tämänhetkistä tilannetta digitalisoituneessa yhteiskunnassa. Esittelen paikallislehti Viiskunnan ja sen sijoittumisen alueelliseen mediakenttään. Selvitän verkkojournalismin vallannousun vaikutuksia nuorten mediasuhteisiin ja siten paikallislehden haasteisiin saada heistä jatkossa potentiaalisia paikallismedian käyttäjiä.
Opinnäytetyötä varten on haastateltu nuorten sivuja tuottaneiden kolmen lukion äidinkielenopettajia sekä Viiskunnan päätoimittajaa. Analysoin haastattelujen ja omakohtaisten kokemusten perusteella, miten projekti palveli osapuolia ja esittelen kehitysehdotuksia jatkoa varten.
Nuorten sivut vastasivat osapuolien odotuksia, mutta jotta niistä saataisiin jatkossa kaikki opetuksellinen hyöty irti, tulisi lukioiden räätälöidä niiden tekemiselle enemmän aikaa. Nuorten sivut elävöittivät paikallislehden sisältöä ja nuorensivat sen ilmettä. Jotta nuoret saataisiin jatkossakin houkuteltua lehden pariin, ei verkkolehden kehittämistä ja sosiaalisen median roolia sovi vähätellä.
Tutkimuskysymykseni on, miten paikallislehti ottaa sisällössään nuoret huomioon, ja miten sisältöä voidaan kehittää nuoria kiinnostavaksi? Keskiössä opinnäytetyössäni on Viiskunnalle organisoimani nuorten sivut -projekti, jossa Viiskunnan levikkialueen kolmen lukion äidinkielen ryhmät tuottivat lehteen vuorotellen sisältöä lukuvuonna 2011-2012. Työni avaa myös lukioiden mahdollisuuksia hyödyntää paikallismedioita mediakasvatuksen opettamisessa käytännössä.
Tutkielmassa pohditaan aluksi paikallislehtien tämänhetkistä tilannetta digitalisoituneessa yhteiskunnassa. Esittelen paikallislehti Viiskunnan ja sen sijoittumisen alueelliseen mediakenttään. Selvitän verkkojournalismin vallannousun vaikutuksia nuorten mediasuhteisiin ja siten paikallislehden haasteisiin saada heistä jatkossa potentiaalisia paikallismedian käyttäjiä.
Opinnäytetyötä varten on haastateltu nuorten sivuja tuottaneiden kolmen lukion äidinkielenopettajia sekä Viiskunnan päätoimittajaa. Analysoin haastattelujen ja omakohtaisten kokemusten perusteella, miten projekti palveli osapuolia ja esittelen kehitysehdotuksia jatkoa varten.
Nuorten sivut vastasivat osapuolien odotuksia, mutta jotta niistä saataisiin jatkossa kaikki opetuksellinen hyöty irti, tulisi lukioiden räätälöidä niiden tekemiselle enemmän aikaa. Nuorten sivut elävöittivät paikallislehden sisältöä ja nuorensivat sen ilmettä. Jotta nuoret saataisiin jatkossakin houkuteltua lehden pariin, ei verkkolehden kehittämistä ja sosiaalisen median roolia sovi vähätellä.