Business plan for a fashion brand : case: MW Oy
Valkjärvi, Mira; You, Weimu (2012)
Valkjärvi, Mira
You, Weimu
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107415
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii mahdollisen niche segmentin löytämistä Suomen muotialalta. Löydösten perusteella voidaan luoda liikeidea ja alustava liiketoimintasuunnitelma yritykselle MW Oy, jonka opinnäytetyön kirjoittajat perustavat. Opinnäytetyö keskittyy pikemminkin liikeidean suunnitteluun kuin liiketoimintasuunnitelman toteutukseen, vaikka liiketoimintasuunnitelma on oleellinen osa tutkimusta.
Teoreettisesta viitekehyksestä puhuttaessa on parempi analysoida Suomen ja Kiinan muotialat, jota varten käytetään analyysityökaluja kuten PESTEL ja Porterin viiden vaikuttavan kilpailuvoiman malli. Olemassa olevien suomalaisten muotialan yritysten toimintamallien tutkimisella ja arvioinnilla löydettyjen tulosten perusteella niche segmentiksi todettiin huivit ja asusteet. SWOT analyysityökalua käytetään esittämään vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat MW Oy:stä ja myös sen kilpailijoista. Myöhemmin luodaan alustava liiketoimintasuunnitelma Hoffrenin liikeideamallin mukaan, joka keskittyy tarpeeseen, imagoon, tuotteeseen, asiakasryhmiin, toimintatapaan ja voimavaroihin.
Opinnäytetyössä käytetään laadullista tutkimusmenetelmää, joten tieto kerätään epämuodollisten haastattelujen kautta kuten erilaisilta yrittäjiltä ja suosituilta suomalaisilta muotibloggaajilta. Toisaalta tietoa kerätään kirjallisista lähteistä kuten artikkeleista, kirjoista ja luotettavista internet lähteistä.
Teoreettisesta viitekehyksestä puhuttaessa on parempi analysoida Suomen ja Kiinan muotialat, jota varten käytetään analyysityökaluja kuten PESTEL ja Porterin viiden vaikuttavan kilpailuvoiman malli. Olemassa olevien suomalaisten muotialan yritysten toimintamallien tutkimisella ja arvioinnilla löydettyjen tulosten perusteella niche segmentiksi todettiin huivit ja asusteet. SWOT analyysityökalua käytetään esittämään vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat MW Oy:stä ja myös sen kilpailijoista. Myöhemmin luodaan alustava liiketoimintasuunnitelma Hoffrenin liikeideamallin mukaan, joka keskittyy tarpeeseen, imagoon, tuotteeseen, asiakasryhmiin, toimintatapaan ja voimavaroihin.
Opinnäytetyössä käytetään laadullista tutkimusmenetelmää, joten tieto kerätään epämuodollisten haastattelujen kautta kuten erilaisilta yrittäjiltä ja suosituilta suomalaisilta muotibloggaajilta. Toisaalta tietoa kerätään kirjallisista lähteistä kuten artikkeleista, kirjoista ja luotettavista internet lähteistä.