Sosionomi-lastentarhanopettajan kehittyvä ammatti-identiteetti : Narratiivinen analyysi kolmen sosionomin ammatti-identiteetistä
Mikkonen, Carolina; Laasonen, Leevi (2012)
Lataukset:
Mikkonen, Carolina
Laasonen, Leevi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066488
Tiivistelmä
Sosionomi-lastentarhanopettajan kehittyvä ammatti-identiteetti – Narratiivinen analyysi kolmen sosionomin ammatti-identiteetistä
Opinnäytetyössä selvitimme sosionomi-lastentarhanopettajien kehittyvää ammatti-identiteettiä. Sosionomien kehittyvää ammatti-identiteettiä tarkasteltiin seuraavien tutkimuskysymysten kautta: Mitä sosionomit kertovat itsestään lastentarhanopettajana? Mitä sosionomit kertovat ammatti-identiteetistään? Mitä he kertovat ammatti-identiteettinsä kehittymisestä?
Tutkimme kolmea sosionomi (AMK) -koulutuksen suorittanutta henkilöä, jotka olivat pätevöityneet lastentarhanopettajan ammattiin ja työskennelleet lastentarhanopettajana korkeintaan neljä vuotta. Tiedonkeruumenetelmänä käytimme sähköpostin avulla kerättyä vapaamuotoista kirjallista tuotosta sekä niiden pohjalta tehtyjä yksilöllisiä teemahaastatteluja. Aineiston analyysissa käytimme narratiivista lähestymistä, minkä avulla pyrimme ymmärtämään tarinoiden laadullista sisältöä ja rakentamaan niiden pohjalta uusia merkityksiä sekä näkökulmia.
Opinnäytteen aineistosta ilmeni, että sosionomit eivät olleet niin vahvasti kiinnittyneitä omaan ammatti-identiteettiinsä lastentarhanopettajana vaan identiteetti kiinnittyi sosionomikoulutukseen. Tulokset kertovat tutkittavien sosionomien työkiireestä, avoimista ja epävarmoista tulevaisuudensuunnitelmista, samaistumisen kohteista sekä pedagogisesta epävarmuudesta.
Opinnäytteen teoreettisessa osiossa on käsitelty varhaiskasvatuksen ja lastentarhanopettajien nykytilaa, lastentarhanopettajakoulutuksen kahta väylää sekä ammatti-identiteettiä ja sen rakentumista. Käsittelimme myös narratiivista lähestymistapaa metodina ja konstruktivismia tietopohjana.
Opinnäytteemme tehtiin osaksi Opinnosta osaajaksi -hanketta, mikä oli pääkaupunkiseudun kuntien kehittämishanke. Hankkeessa keskityttiin osaajien uramahdollisuuksien avaamiseen ja varmistamiseen. Kehittämisen pilottina oli varhaiskasvatus ja lastentarhanopettajat.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, ammatti-identiteetti, lastentarhanopettajan kelpoisuus, sosionomi, päivähoito, narratiivisuus.
Opinnäytetyössä selvitimme sosionomi-lastentarhanopettajien kehittyvää ammatti-identiteettiä. Sosionomien kehittyvää ammatti-identiteettiä tarkasteltiin seuraavien tutkimuskysymysten kautta: Mitä sosionomit kertovat itsestään lastentarhanopettajana? Mitä sosionomit kertovat ammatti-identiteetistään? Mitä he kertovat ammatti-identiteettinsä kehittymisestä?
Tutkimme kolmea sosionomi (AMK) -koulutuksen suorittanutta henkilöä, jotka olivat pätevöityneet lastentarhanopettajan ammattiin ja työskennelleet lastentarhanopettajana korkeintaan neljä vuotta. Tiedonkeruumenetelmänä käytimme sähköpostin avulla kerättyä vapaamuotoista kirjallista tuotosta sekä niiden pohjalta tehtyjä yksilöllisiä teemahaastatteluja. Aineiston analyysissa käytimme narratiivista lähestymistä, minkä avulla pyrimme ymmärtämään tarinoiden laadullista sisältöä ja rakentamaan niiden pohjalta uusia merkityksiä sekä näkökulmia.
Opinnäytteen aineistosta ilmeni, että sosionomit eivät olleet niin vahvasti kiinnittyneitä omaan ammatti-identiteettiinsä lastentarhanopettajana vaan identiteetti kiinnittyi sosionomikoulutukseen. Tulokset kertovat tutkittavien sosionomien työkiireestä, avoimista ja epävarmoista tulevaisuudensuunnitelmista, samaistumisen kohteista sekä pedagogisesta epävarmuudesta.
Opinnäytteen teoreettisessa osiossa on käsitelty varhaiskasvatuksen ja lastentarhanopettajien nykytilaa, lastentarhanopettajakoulutuksen kahta väylää sekä ammatti-identiteettiä ja sen rakentumista. Käsittelimme myös narratiivista lähestymistapaa metodina ja konstruktivismia tietopohjana.
Opinnäytteemme tehtiin osaksi Opinnosta osaajaksi -hanketta, mikä oli pääkaupunkiseudun kuntien kehittämishanke. Hankkeessa keskityttiin osaajien uramahdollisuuksien avaamiseen ja varmistamiseen. Kehittämisen pilottina oli varhaiskasvatus ja lastentarhanopettajat.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, ammatti-identiteetti, lastentarhanopettajan kelpoisuus, sosionomi, päivähoito, narratiivisuus.