Lanseeraussuunnitelma : Case: Dermika Composé
Wallenius, Mari (2012)
Wallenius, Mari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239411
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu puolalaista kosmetiikkaa maahantuovan yrityksen toimeksiannosta. Toimeksiantona oli työstää Suomen markkinoille toimiva lanseeraussuunnitelma uudelle kauneudenhoitotuotteelle, Dermika Composé –seerumille.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena on tehdä kokonaisuudessaan toteutettavissa oleva lanseeraussuunnitelma tuotteelle. Lanseeraussuunnitelma rakentuu viitekehyksessä esitellyn lanseerausmarkkinoinnin teoriamallin pohjalle. Työn teoreettinen viitekehys on esitelty toisessa luvussa, jossa yhteydessä on luotu katsaus myös kotimaisiin kosmetiikkamarkkinoihin. Viitekehys on jalkautettu käytäntöön lanseeraussuunnitelmaa työstäessä; suunnitelma sisältää myös runsaasti toimeksiantajayrityksen edustajilta haastatteluin hankittua tietoa sekä omaa reflektointia ja luovaa otetta lanseeraukseen vaikuttavista tekijöistä, lähtökohdista ja tavoitetilasta.
Opinnäytetyön tuotos on lanseeraussuunnitelma, joka sisältää tavoitelluille asiakassegmenteille valittuja viestintäkanavia käyttäen kohdennetun lanseerauskampanjan sekä kampanjan toteutukseen, työnjakoon ja vastuuttamiseen, halutun tuotekuvan ja imagon välittämiseen ja muihin tavoitteisiin sekä valittuihin kilpailukeinoihin liittyvät selvitykset. Lanseeraussuunnitelma sisältää myös yksityiskohtaisen aikataulun lanseerauskampanjalle. Budjetti on rajattu suunnitelman ulkopuolelle pääosin sen vuoksi, että pienyrityksen ollessa kyseessä lanseerauksen budjetti on marginaalinen. Lanseeraustyön loogiseksi osaksi kuuluva lanseerauksen seuranta on samoin rajattu ulkopuolelle, koska kampanja toteutuu tulevaisuudessa.
Lanseeraussuunnitelman mukainen kampanja ja siihen valmistautuminen toteutetaan vaiheittain kesä-lokakuun 2012 aikana. Lanseeraussuunnitelma toimii toimeksiantajayritykselle jatkossa myös lanseerausmallina, jonka pohjalle tulevien kauneudenhoitotuoteuutuuksien lanseerauskampanjat voidaan rakentaa.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena on tehdä kokonaisuudessaan toteutettavissa oleva lanseeraussuunnitelma tuotteelle. Lanseeraussuunnitelma rakentuu viitekehyksessä esitellyn lanseerausmarkkinoinnin teoriamallin pohjalle. Työn teoreettinen viitekehys on esitelty toisessa luvussa, jossa yhteydessä on luotu katsaus myös kotimaisiin kosmetiikkamarkkinoihin. Viitekehys on jalkautettu käytäntöön lanseeraussuunnitelmaa työstäessä; suunnitelma sisältää myös runsaasti toimeksiantajayrityksen edustajilta haastatteluin hankittua tietoa sekä omaa reflektointia ja luovaa otetta lanseeraukseen vaikuttavista tekijöistä, lähtökohdista ja tavoitetilasta.
Opinnäytetyön tuotos on lanseeraussuunnitelma, joka sisältää tavoitelluille asiakassegmenteille valittuja viestintäkanavia käyttäen kohdennetun lanseerauskampanjan sekä kampanjan toteutukseen, työnjakoon ja vastuuttamiseen, halutun tuotekuvan ja imagon välittämiseen ja muihin tavoitteisiin sekä valittuihin kilpailukeinoihin liittyvät selvitykset. Lanseeraussuunnitelma sisältää myös yksityiskohtaisen aikataulun lanseerauskampanjalle. Budjetti on rajattu suunnitelman ulkopuolelle pääosin sen vuoksi, että pienyrityksen ollessa kyseessä lanseerauksen budjetti on marginaalinen. Lanseeraustyön loogiseksi osaksi kuuluva lanseerauksen seuranta on samoin rajattu ulkopuolelle, koska kampanja toteutuu tulevaisuudessa.
Lanseeraussuunnitelman mukainen kampanja ja siihen valmistautuminen toteutetaan vaiheittain kesä-lokakuun 2012 aikana. Lanseeraussuunnitelma toimii toimeksiantajayritykselle jatkossa myös lanseerausmallina, jonka pohjalle tulevien kauneudenhoitotuoteuutuuksien lanseerauskampanjat voidaan rakentaa.