Työssäoppiminen ammatillisen osaamisen perusta Case Pietari
Sahros, Brita (2009)
Sahros, Brita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910205026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910205026
Tiivistelmä
Tutkimusongelmana oli selvittää, miten oppisopimuskoulutukseen olleellisesti liittyvä työssäoppimisjakso toteutui Pietari-ryhmän opiskelijoiden osalta. Tutkimuksessa olivat mukana ne opiskelijat, jotka suorittivat puhdistusalan tutkinnon. Tutkimusmenetelmänä aineison keruussa oli teemahaastattelu. Työssä käytettiin laadullista tutkimusohjelmaa. Teemahaastatteluun osallistui työpaikkaohjaajia, opiskelijoita, koulutus,- ja työnantajaorganisaatioin edustajia, yhteensä kuusi henkilöä. Haastateltavat työpaikkaohjaajat ja opiskelijat valittiin sattumanvaraisesti. Muista henkilöistä valittiin ne, jotka ovat olleet mukana ryhhmän rekrytoinnissa ja koulutuksessa. Haastattelun teema-alueita olisvat työssäoppimisjakson suunnitelmallisuus, työssäoppimisen toteutus käytännnössä, työssäoppimisen arviointi, itsearviointi, oppimisilmapiiri,tutkonnon perusteiden toteutuminen sekä yhteistyö eri osapuolten välillä. Haastattelukysymykset räätälöitiin sen mukaan , missä roolissa kukin toimija vaikutti. Tulokset osoittivat, että työssäoppimisjakson onnistuminen edellyttää kokonaisvaltaista suunnittelua. Suunnitelma tulee laatia jo ennen opiskelijan saapumista, ja sitä tarkennetaan työssäoppimisjakson aikana. Työpaikkaohjaajan rooli on keskeinen työssäoppimisjakson onnistumiselle, joten työpaikkaohjaajat on koulutettava ja perehdytettävä hyvin. Rakentava palaute toimii opiskelijalle tärkeänä tukena koko opiskelun ajan. Tutkimuksen aineiston pohjalta laadittiin ehdotuksia käytännön suunnittelun avuksi. Tutkimuskessa havaitut asiat edellyttävät jatkotyöskentelyä, jotta työssäoppimisjaksosta tulisi suunniteltu prosessi, joka tukisi ammatillisen osaamisen kehittymistä.