Designing administrative features for social learning application
Mikkola, Ville (2012)
Mikkola, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259938
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella kolme eri käyttöliittymän osaa e-learning-alalla toimivan yrityksen kehittämään sosiaalisen oppimisympäristön ylläpito-näkymään. Työn tavoitteena oli suunnitella helppokäyttöiset ja toimivat käyttö-liittymät valituille toiminnallisuuksille.
Erilaisten sosiaalisiin toimintoihin keskittyvien palveluiden kasvava määrä on johtanut arkioppimisen yleistymiseen perinteisen kouluopetustyylin sijasta. Muutos on johtanut perinteisen verkko-oppimisen vanhentumiseen, minkä myötä alan yritykset ovat aloittaneet arkioppimisen tutkimisen yrityskäytössä.
Insinöörityön tilaajayritys aloitti oppimispalvelun kehittämisen vuonna 2009, ja ensimmäinen versio saatiin valmiiksi vuonna 2010. Sen ajatuksena oli yhdistää perinteisistä oppimistavoista tutut järjestelmät sosiaalisten toimintojen kanssa.
Palvelu on kehitetty pääasiassa käyttäen Ruby on Rails -ohjelmistokehystä ja hyödyntäen HTML- ja JavaScript-teknologioita. Palvelun kehittämisen aikana projektinhallintaan käytetään ketterien kehitysmenetelmien pohjalta luotua viitekehystä nimeltä Scrum. Se perustuu toistavaan ja lisäävään työskentelytapaan, jossa ohjelmistokehitystä tehdään lyhyissä jaksoissa. Se sisällytettiin osaksi insinöörityötä, jotta suunnittelu ja varsinainen ohjelmistokehitys pystytään yhdistämään helposti työn jälkeen.
Suunniteltaviksi toiminnoiksi valittiin käyttäjätunnuksien poisto, käyttäjäroolien hallinta ja hallintapaneeli. Kaikki toiminnot suunniteltiin aluksi luonnostelemalla paperille ja siirtymällä rautalankamallien avulla suoritettavaan käytettävyyden testaamiseen. Lopputuloksena saatiin yhtenäiset käyttöliittymät valituille toiminnallisuuksille, joiden toteuttaminen parantaa palvelun käyttäjienhallintaa, mahdollistaa monipuolisemman käyttäjäroolien hallinnan ja mahdollistaa ylläpitonäkymän eri osien jatkokehityksen suunniteltujen toimintojen pohjalta.
Erilaisten sosiaalisiin toimintoihin keskittyvien palveluiden kasvava määrä on johtanut arkioppimisen yleistymiseen perinteisen kouluopetustyylin sijasta. Muutos on johtanut perinteisen verkko-oppimisen vanhentumiseen, minkä myötä alan yritykset ovat aloittaneet arkioppimisen tutkimisen yrityskäytössä.
Insinöörityön tilaajayritys aloitti oppimispalvelun kehittämisen vuonna 2009, ja ensimmäinen versio saatiin valmiiksi vuonna 2010. Sen ajatuksena oli yhdistää perinteisistä oppimistavoista tutut järjestelmät sosiaalisten toimintojen kanssa.
Palvelu on kehitetty pääasiassa käyttäen Ruby on Rails -ohjelmistokehystä ja hyödyntäen HTML- ja JavaScript-teknologioita. Palvelun kehittämisen aikana projektinhallintaan käytetään ketterien kehitysmenetelmien pohjalta luotua viitekehystä nimeltä Scrum. Se perustuu toistavaan ja lisäävään työskentelytapaan, jossa ohjelmistokehitystä tehdään lyhyissä jaksoissa. Se sisällytettiin osaksi insinöörityötä, jotta suunnittelu ja varsinainen ohjelmistokehitys pystytään yhdistämään helposti työn jälkeen.
Suunniteltaviksi toiminnoiksi valittiin käyttäjätunnuksien poisto, käyttäjäroolien hallinta ja hallintapaneeli. Kaikki toiminnot suunniteltiin aluksi luonnostelemalla paperille ja siirtymällä rautalankamallien avulla suoritettavaan käytettävyyden testaamiseen. Lopputuloksena saatiin yhtenäiset käyttöliittymät valituille toiminnallisuuksille, joiden toteuttaminen parantaa palvelun käyttäjienhallintaa, mahdollistaa monipuolisemman käyttäjäroolien hallinnan ja mahdollistaa ylläpitonäkymän eri osien jatkokehityksen suunniteltujen toimintojen pohjalta.