Mainosnäkyvyys kansainvälisen sprinttihiihtokilpailun julkisrahoitteisessa televisioinnissa : Tapausanalyysi Rukan maailmancupista 2011
Naumanen, Mari (2012)
Naumanen, Mari
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910428
Tiivistelmä
Urheilukulttuurin muutos kohti kaupallisuutta ja viihteellisyyttä heijastuu urheilutelevisiointiin. Mainonta on näkyvä osa julkisen palvelun viestintäyhtiön televisioimia urheilutapahtumia, vaikka laki kieltää mainonnan julkisrahoitteisissa televisio-ohjelmissa. Tämä opinnäytetyö käsittelee mainosnäkyvyyttä julkisen palvelun viestintäyhtiön urheilutelevisioinnissa.
Opinnäytetyö on empiirinen tutkimus, jonka tavoitteena on tuottaa tutkittua tietoa julkisen palvelun viestintäyhtiön ja mainonnan välisestä suhteesta urheilutelevisioinnissa. Tutkimusmenetelminä on käytetty havainnointia, analyysia sekä haastatteluja. Tutkimusaineisto muodostuu kirjallisuudesta, valokuvista ja televisiolähetyksistä sekä Rukan maailmancupin aikana kerätystä materiaalista. Teoriaosiossa käydään läpi urheilukilpailumainontaa koskevia lakeja ja sääntöjä sekä sprinttihiihdon, visuaalisen mainonnan, urheilusponsoroinnin ja urheilutelevisioinnin keskeisiä sisältöjä. Analyysiosio perustuu Yleisradion Rukan maailmancupin vuoden 2011 naisten sprinttihiihtokilpailun televisioinnissa näkyvään mainontaan.
Urheilun kaupallisuus näkyy vääjäämättä osana urheiluohjelmia. Mainonta julkisrahoitteisessa urheilutelevisioinnissa on sallittu lain, ohjelmasäännöstön ja Kansallisten televisioyhtioiden liiton asettamien mainossääntöjen mukaisesti. Mikäli julkisen palvelun viestintäyhtiö haluaa pysyä mukana kilpailussa kaupallisten kanavien kanssa, sen täytyy muuttaa toimintaansa ja arvojaan kohti mainoskeskeisempää toimintaperiaatetta.
Opinnäytetyö on empiirinen tutkimus, jonka tavoitteena on tuottaa tutkittua tietoa julkisen palvelun viestintäyhtiön ja mainonnan välisestä suhteesta urheilutelevisioinnissa. Tutkimusmenetelminä on käytetty havainnointia, analyysia sekä haastatteluja. Tutkimusaineisto muodostuu kirjallisuudesta, valokuvista ja televisiolähetyksistä sekä Rukan maailmancupin aikana kerätystä materiaalista. Teoriaosiossa käydään läpi urheilukilpailumainontaa koskevia lakeja ja sääntöjä sekä sprinttihiihdon, visuaalisen mainonnan, urheilusponsoroinnin ja urheilutelevisioinnin keskeisiä sisältöjä. Analyysiosio perustuu Yleisradion Rukan maailmancupin vuoden 2011 naisten sprinttihiihtokilpailun televisioinnissa näkyvään mainontaan.
Urheilun kaupallisuus näkyy vääjäämättä osana urheiluohjelmia. Mainonta julkisrahoitteisessa urheilutelevisioinnissa on sallittu lain, ohjelmasäännöstön ja Kansallisten televisioyhtioiden liiton asettamien mainossääntöjen mukaisesti. Mikäli julkisen palvelun viestintäyhtiö haluaa pysyä mukana kilpailussa kaupallisten kanavien kanssa, sen täytyy muuttaa toimintaansa ja arvojaan kohti mainoskeskeisempää toimintaperiaatetta.