Internet ja sosiaalinen media sisävesiristeily-yrityksen markkinoinnissa
Laine, Sandra (2012)
Laine, Sandra
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111095
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli tehostaa Suomen Hopealinja Oy:n toimintaa ja markkinointia ja löytää nuorista uusi käyttäjäryhmä yrityksen palveluille. Opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää, miten risteilyasiakkaat kokivat Suomen Hopealinjan risteilyt ja mitkä Internetin ja sosiaalisen median palvelut soveltuvat kaikkein parhaiten Suomen Hopealinja Oy:lle. Tutkimusongelmaksi muotoutui: Miten risteilyjä tuottavan sisävesilaivayhtiön markkinointia ja toimintaa voidaan kehittää Internet-markkinointia ja sosiaalista mediaa hyödyntämällä.
Teoriaosuudessa käsitellään sisävesiristeilyitä ja elämysmatkailua sekä Internet-markkinointia ja sosiaalista mediaa. Teoriaa tukemaan toteutettiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tiedonkeruumenetelmiksi valikoituivat benchmarking eli vertailututkimus sekä haastattelu. Tutkimuksessa vertailtiin 38 sisävesiristeily- yrityksen sosiaalisen median käyttöä yritystoiminnassa. Lisäksi toteutettiin teemahaastattelu risteilyasiakkaille. Haastattelut tapahtuivat laivoilla ja haastateltuja oli 31 kappaletta.
Benchmarking–tutkimuksen tulokset analysoitiin Excel – taulukoinnin avulla. Tuloksista kävi ilmi, että Facebook on suurimmalla osalla yrityksistä käytössä. Myös Youtube oli suosittu. Muut vertailussa mukana olleet sosiaalisen median kanavat eivät olleet kovinkaan käytettyjä. Teemahaastattelujen tuloksista nousivat esille yleinen tyytyväisyys risteilyihin, mutta myös risteilyjen aikaisen ajanvietteen ja ympäristöä koskevan tiedon tarve. Nuoret voitaisiin saada kiinnostumaan risteilyistä järjestämällä heille oma risteily. Nuorille tiedottamiseen sopivaksi mediaksi osoittautui sosiaalinen media ja Internet.
Teoriaosuudessa käsitellään sisävesiristeilyitä ja elämysmatkailua sekä Internet-markkinointia ja sosiaalista mediaa. Teoriaa tukemaan toteutettiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tiedonkeruumenetelmiksi valikoituivat benchmarking eli vertailututkimus sekä haastattelu. Tutkimuksessa vertailtiin 38 sisävesiristeily- yrityksen sosiaalisen median käyttöä yritystoiminnassa. Lisäksi toteutettiin teemahaastattelu risteilyasiakkaille. Haastattelut tapahtuivat laivoilla ja haastateltuja oli 31 kappaletta.
Benchmarking–tutkimuksen tulokset analysoitiin Excel – taulukoinnin avulla. Tuloksista kävi ilmi, että Facebook on suurimmalla osalla yrityksistä käytössä. Myös Youtube oli suosittu. Muut vertailussa mukana olleet sosiaalisen median kanavat eivät olleet kovinkaan käytettyjä. Teemahaastattelujen tuloksista nousivat esille yleinen tyytyväisyys risteilyihin, mutta myös risteilyjen aikaisen ajanvietteen ja ympäristöä koskevan tiedon tarve. Nuoret voitaisiin saada kiinnostumaan risteilyistä järjestämällä heille oma risteily. Nuorille tiedottamiseen sopivaksi mediaksi osoittautui sosiaalinen media ja Internet.