E-RA-Sähköauton invertterien käyttöönotto
Kyytsönen, Panu (2012)
Kyytsönen, Panu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511746
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö on tehty osana Metropolia Ammattikorkeakoulun E RA sähköautoprojektia. Työssä oli tavoitteena tehdä kaikki invertterien käyttöönottoon liittyvät tehtävät noin kolmen kuukauden ajanjaksossa, koska auton piti ehtiä Nokian Renkaat oy:n kanssa sovittuun jäärata-ajoon.
Työssä on käyty läpi E-RA:n tärkeimmät sähkötekniset komponentit ja kerrottu niiden vaikutuksesta uusien invertterien käyttöönottoprosessissa. Työssä on myös esitetty erityyppisten kuormitusprofiilien laskelmia, joita voi suuntaa antavasti käyttää sähköauton tehon tarpeen mitoitukseen.
Auton uusille inverttereille tuli kehittää mahdollisimman keveä ja kompakti asennustapa. Invertterien sijaintia autossa kehitettiin sellaiseksi, että invertterien johdotuksista tulisi mahdollisimman lyhyitä ja siten samalla kevyitä.
Auto ei päässyt ennen työn alkua mitatuista EMC-testeistä läpi. EMC-testeistä on tehty erillinen insinöörityö, jonka tuloksista selvisi aikaisempien invertterien ohjauslaitteen olleen ongelmana. Tarkoituksena oli läpäistä testit ennen tämän insinöörityön valmistumista. Uusien EMC-testien tuloksia on käsitelty tässä työssä.
Uusien invertterien käyttöönotto saatiin valmiiksi keväällä 2012, ja auto teki sähköautojen maailmanennätysnopeuden jäällä. Käytöt ovat toimineet käyttöönotosta eteenpäin hyvin ja auton ajo-ominaisuudet, kuten kiihtyvyys on selkeästi parantunut.
Työssä on käyty läpi E-RA:n tärkeimmät sähkötekniset komponentit ja kerrottu niiden vaikutuksesta uusien invertterien käyttöönottoprosessissa. Työssä on myös esitetty erityyppisten kuormitusprofiilien laskelmia, joita voi suuntaa antavasti käyttää sähköauton tehon tarpeen mitoitukseen.
Auton uusille inverttereille tuli kehittää mahdollisimman keveä ja kompakti asennustapa. Invertterien sijaintia autossa kehitettiin sellaiseksi, että invertterien johdotuksista tulisi mahdollisimman lyhyitä ja siten samalla kevyitä.
Auto ei päässyt ennen työn alkua mitatuista EMC-testeistä läpi. EMC-testeistä on tehty erillinen insinöörityö, jonka tuloksista selvisi aikaisempien invertterien ohjauslaitteen olleen ongelmana. Tarkoituksena oli läpäistä testit ennen tämän insinöörityön valmistumista. Uusien EMC-testien tuloksia on käsitelty tässä työssä.
Uusien invertterien käyttöönotto saatiin valmiiksi keväällä 2012, ja auto teki sähköautojen maailmanennätysnopeuden jäällä. Käytöt ovat toimineet käyttöönotosta eteenpäin hyvin ja auton ajo-ominaisuudet, kuten kiihtyvyys on selkeästi parantunut.