Venäjän-kaupan haasteet suomalaisen viejän kannalta
Toppi, Jenni (2012)
Toppi, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611860
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty joensuulaisen sähkö- ja teollisuusalalla toimivan yrityksen toimeksiannosta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita suomalaiset viejät ovat kohdanneet Venäjän-kaupassaan. Suomen ja Venäjän, sekä aiemmin Neuvostoliiton, välinen kauppa on aina ollut tärkeää suomalaisille yrittäjille. Venäjänkauppa ei kuitenkaan ole ongelmatonta, ja usein suomalaisyrityksillä ei ole rohkeutta laajentaa toimintaansa Venäjälle. Lisäksi ennakkoluulot Venäjän-kauppaa kohtaan pelottavat yrityksiä. Tämän vuoksi on tärkeää tutkia yritysten kokemuksia Venäjän-kauppaa.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimustapana on käytetty teemahaastattelua. Haastateltaviksi valittiin henkilöitä suomalaisista yrityksistä, joilla on monen vuoden kokemus Venäjän-kaupasta. Vaikka haastatteluissa pohjana käytettiin asiantuntevaa ja ajankohtaista tietoa Venäjän-viennin tilanteesta ja viennin vaiheista, haastattelutilanteet olivat pääosin keskustelutilanteita, joissa henkilöt saivat kertoa vapaasti omista kokemuksistaan Venäjän-kaupan haasteisiin liittyen. Lisäksi haastateltavat vertasivat Venäjän-kaupan ongelmia länsikaupan ongelmiin kokemuksensa mukaan.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Venäjän-kauppa on haasteellista, vaikka vaikeudet ovatkin vähentyneet vuosien saatossa. Tullitoiminta on yhä yksi suurimmista viennin vaikeuksista Venäjän lainsäädännön ja tullivirkailijoiden mielivaltaisuuden vuoksi. Myös venäläinen kulttuuri ja Venäjän heikko infrastruktuuri haastavat vientiä. Haastateltavat yritykset kuitenkin korostivat Venäjän potentiaalisuutta ulkomaankauppakumppanina, sillä he kokevat Venäjän-viennin haasteiden arvoiseksi. Loppujen lopuksi Venäjän-kaupan haasteet eivät ole ylitsepääsemättömiä, ja yritysten kannattaisikin tiedostaa ongelmat ja pyrkiä etsimään niihin ratkaisuja.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimustapana on käytetty teemahaastattelua. Haastateltaviksi valittiin henkilöitä suomalaisista yrityksistä, joilla on monen vuoden kokemus Venäjän-kaupasta. Vaikka haastatteluissa pohjana käytettiin asiantuntevaa ja ajankohtaista tietoa Venäjän-viennin tilanteesta ja viennin vaiheista, haastattelutilanteet olivat pääosin keskustelutilanteita, joissa henkilöt saivat kertoa vapaasti omista kokemuksistaan Venäjän-kaupan haasteisiin liittyen. Lisäksi haastateltavat vertasivat Venäjän-kaupan ongelmia länsikaupan ongelmiin kokemuksensa mukaan.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Venäjän-kauppa on haasteellista, vaikka vaikeudet ovatkin vähentyneet vuosien saatossa. Tullitoiminta on yhä yksi suurimmista viennin vaikeuksista Venäjän lainsäädännön ja tullivirkailijoiden mielivaltaisuuden vuoksi. Myös venäläinen kulttuuri ja Venäjän heikko infrastruktuuri haastavat vientiä. Haastateltavat yritykset kuitenkin korostivat Venäjän potentiaalisuutta ulkomaankauppakumppanina, sillä he kokevat Venäjän-viennin haasteiden arvoiseksi. Loppujen lopuksi Venäjän-kaupan haasteet eivät ole ylitsepääsemättömiä, ja yritysten kannattaisikin tiedostaa ongelmat ja pyrkiä etsimään niihin ratkaisuja.