Tyytyväisyyskysely Reisjärven paikallisyksikön järjestämistä lomituspalveluista
Träskman, Irina (2012)
Träskman, Irina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611957
Tiivistelmä
Lomituspalvelujen johdosta, ohjauksesta sekä valvonnasta vastaa sosiaali- ja terveysministeriö. Mela huolehtii lomituspalvelujen paikallishallinnon järjestämisestä. Paikallishallinnosta ja lomituspalvelujen järjestämisestä vastaavana paikallisyksikkönä toimii joko kunta tai eläkelaitoksen oma paikallisyksikkö. Kunta tekee eläkelaitoksen kanssa toimeksiantosopimuksen, jolla se sitoutuu huolehtimaan paikallisyksiköille kuuluvista hallintotehtävistä ja palvelujen järjestämisestä omalla alueellaan tai sen lisäksi yhden tai useamman muun kunnan alueella. Maatalouslomituspalveluita voivat saada pakollisesti MYEL- vakuutetut maatalousyrittäjät. Maatalousyrittäjän on mahdollista saada erilaisia lomituspalveluita. Lomitus järjestetään joko vuosilomana, sijaisapuna, tuettuna maksullisena tai täysin maksullisena lomituksena.
Reisjärven paikallisyksikön järjestämien lomituspalveluiden tyytyväisyyskyselyn tavoitteena oli selvittää lomaoikeutettujen tyytyväisyyttä lomittajien ja lomatoimen hallintohenkilöstön työskentelyyn. Tutkimuksella pyrittiin kartoittamaan lomituspalvelujen kehittämiskohteita. Tutkimukseni tulokset raportoin Reisjärven paikallisyksikön hallinnolle.
Tutkimuksenmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Laadin kyselylomakkeen (liite 2) ja saatekirjeen (liite1) marraskuussa 2011, joka toimitettiin kaikille Reisjärven paikallisyksikön vuosilomaoikeutetuille eli 302 maatilalle vuosilomahaun yhteydessä. Lomaoikeutetut saivat vastata kyselyyn nimettömänä, jotta vastaukset eivät henkilöityisi keneenkään. Vastauslomakkeiden tiedot syötettiin SPSS- ohjelmaan.
Vastauksia palautettiin niukasti. Vastausprosentti oli ainoastaan 10. Vastanneet olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä lomittajiin ja hallintohenkilöstön työskentelyyn. Eniten puutteita koettiin lomittajien koneiden käsittelytaidossa ja hallintohenkilöstön työskentelyssä tiedotuksen ja tasapuolisen kohtelun osalta.
Reisjärven paikallisyksikön järjestämien lomituspalveluiden tyytyväisyyskyselyn tavoitteena oli selvittää lomaoikeutettujen tyytyväisyyttä lomittajien ja lomatoimen hallintohenkilöstön työskentelyyn. Tutkimuksella pyrittiin kartoittamaan lomituspalvelujen kehittämiskohteita. Tutkimukseni tulokset raportoin Reisjärven paikallisyksikön hallinnolle.
Tutkimuksenmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Laadin kyselylomakkeen (liite 2) ja saatekirjeen (liite1) marraskuussa 2011, joka toimitettiin kaikille Reisjärven paikallisyksikön vuosilomaoikeutetuille eli 302 maatilalle vuosilomahaun yhteydessä. Lomaoikeutetut saivat vastata kyselyyn nimettömänä, jotta vastaukset eivät henkilöityisi keneenkään. Vastauslomakkeiden tiedot syötettiin SPSS- ohjelmaan.
Vastauksia palautettiin niukasti. Vastausprosentti oli ainoastaan 10. Vastanneet olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä lomittajiin ja hallintohenkilöstön työskentelyyn. Eniten puutteita koettiin lomittajien koneiden käsittelytaidossa ja hallintohenkilöstön työskentelyssä tiedotuksen ja tasapuolisen kohtelun osalta.