Tuntosarvilla havaiten, tiimin tuella toimien : Kouvolan päiväkotien lastentarhaopettajien kokemuksia ja näkemyksiä päiväkodin lastensuojelutyöstä
Asikainen, Anu (2009)
Asikainen, Anu
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911165458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911165458
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on päiväkotien lastensuojelutyö. Aihetta tarkastellaan lastentarhaopettajien kokemusten ja näkemysten kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa Kouvolan päiväkotityöstä. Tutkimustuloksia hyödyntäen Kouvolan varhaiskasvatusta voidaan kehittää kouluttamalla lastentarhaopettajia lastensuojelun työkäytännöissä kuten havainnoinnissa, puheeksiotossa ja viranomaisyhteistyössä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan lastensuojelua ja päivähoitoa ajankohtaisina ilmiöinä. Lastensuojelua lähestytään uuden lain ja kasvaneen tarpeen näkökulmista. Päiväkotia tarkastellaan kasvatuskumppanuuden ja päiväkotihenkilöstön osaamisen näkökulmista. Päiväkotien lastensuojelutyön taustalla on myös sosiaalisen ja kasvatuksellisen tehtävien tasapainoilu, mikä on ajankohtainen keskusteluaihe ammattijärjestöjen välillä.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimusaineisto on kerätty kyselylomakkeilla, joihin lastentarhaopettajat vastasivat nimettöminä. Tutkiessa lastentarhaopettajien subjektiivisia kokemuksia on lähestymistapa tutkimuksessa fenomenologinen.
Kouvolalaiset lastentarhaopettajat pitävät päiväkodin tehtävää lastensuojelussa tärkeänä. Esioletuksena tutkimuksessa oli se, että päivähoidossa on liian vähän resursseja tuottaa riittävän hyvää lastensuojelutyötä. Eri asiantuntijat ovat todenneet päivähoidon olevan kriisissä suurien ryhmäkokojen ja ammattitaitoisen henkilökunnan puutteen vuoksi. Kuitenkin tutkimukseen osallistuneet lastentarhaopettajat kokivat oman osaaminen ja päiväkodin tekemän työn melko riittävinä ennaltaehkäisevän lastensuojelun ja varhaisen puuttumisen alueilla. Osaamista kuvailtiin perustehtävien ja ominaisuuksien kautta, eikä erityisiä työkäytäntöjä tai menetelmiä käytetty lastensuojelutyönä. Vastaajat kokivat varhaisen puuttumisen helpoimpana arjen ongelmissa, jotka he arvioivat yleisenä ongelmana perheissä. Melko yleisiksi koetut päihdeongelmat koettiin ja nähtiin vaikeina asioina havainnoida ja ottaa puheeksi. Verkostotyön merkitystä korostettiin konsultoinnissa sekä tiedonkulussa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan lastensuojelua ja päivähoitoa ajankohtaisina ilmiöinä. Lastensuojelua lähestytään uuden lain ja kasvaneen tarpeen näkökulmista. Päiväkotia tarkastellaan kasvatuskumppanuuden ja päiväkotihenkilöstön osaamisen näkökulmista. Päiväkotien lastensuojelutyön taustalla on myös sosiaalisen ja kasvatuksellisen tehtävien tasapainoilu, mikä on ajankohtainen keskusteluaihe ammattijärjestöjen välillä.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimusaineisto on kerätty kyselylomakkeilla, joihin lastentarhaopettajat vastasivat nimettöminä. Tutkiessa lastentarhaopettajien subjektiivisia kokemuksia on lähestymistapa tutkimuksessa fenomenologinen.
Kouvolalaiset lastentarhaopettajat pitävät päiväkodin tehtävää lastensuojelussa tärkeänä. Esioletuksena tutkimuksessa oli se, että päivähoidossa on liian vähän resursseja tuottaa riittävän hyvää lastensuojelutyötä. Eri asiantuntijat ovat todenneet päivähoidon olevan kriisissä suurien ryhmäkokojen ja ammattitaitoisen henkilökunnan puutteen vuoksi. Kuitenkin tutkimukseen osallistuneet lastentarhaopettajat kokivat oman osaaminen ja päiväkodin tekemän työn melko riittävinä ennaltaehkäisevän lastensuojelun ja varhaisen puuttumisen alueilla. Osaamista kuvailtiin perustehtävien ja ominaisuuksien kautta, eikä erityisiä työkäytäntöjä tai menetelmiä käytetty lastensuojelutyönä. Vastaajat kokivat varhaisen puuttumisen helpoimpana arjen ongelmissa, jotka he arvioivat yleisenä ongelmana perheissä. Melko yleisiksi koetut päihdeongelmat koettiin ja nähtiin vaikeina asioina havainnoida ja ottaa puheeksi. Verkostotyön merkitystä korostettiin konsultoinnissa sekä tiedonkulussa.