Palveluiden hinnoittelu, Case Isännöinti-Ura Oy
Silvennoinen, Jukka (2011)
Silvennoinen, Jukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168574
Tiivistelmä
Hinnoittelu on yrityksen menestymisen kannalta ratkaiseva tekijä. Onnistuneella hinnoittelulla voidaan luoda menestymiselle edellytykset, kun taas epäonnistuminen hinnoittelussa voi johtaa liiketoiminnan loppumiseen. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tavoitteena oli tutkia hinnoittelua ja siihen liittyviä malleja ja menetelmiä, sekä tämän teoriapohjan kautta selvittää esimerkkiyrityksen hinnoittelua.
Esimerkkiyrityksenä toimi helsinkiläinen isännöintitoimisto Isännöinti-Ura Oy. Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta, esimerkkiyrityksen kuvaamisesta, tutkimusongelmasta, itse tutkimuksesta sekä johtopäätöksistä. Teoriaosassa sekä kotimaisen, että ulkomaisen kirjallisuuden kautta tutustutaan hinnoitteluun ja keskitytään palveluiden hinnoitteluun.
Tältä pohjalta tutkittiin case-yrityksen liiketoimintaa ja pyrittiin löytämään hinnoittelun avulla menetelmiä, joilla yrityksen tuloksentekokykyä voitaisiin parantaa. Varsinaisena tutkimusongelmana työssä toimi kysymys, mitä hinnoittelumenetelmiä käyttäen Isännöinti-Ura Oy pystyy parantamaan kannattavuuttaan. Tutkimusongelmaan vastaamiseksi yrityksen taloudellisia tietoja ja tilannetta on käyty läpi. Luomalla eri simulaatioita tutkittiin sopimushintojen keskiarvoisen korottamien vaikutuksia yrityksen liikevaihtoon ja -voittoon. Tämän lisäksi laskettiin keskiarvoinen nollatuloshinta.
Tutkimuksessa havaittiin, että yrityksen tuloksentekokyky perustuu tällä hetkellä perussopimusten ulkopuolelta tuleviin erillislaskutettaviin töihin. Simulaatioista havaittiin, että yrityksen tuloksenteko saadaan kannattavammaksi jo maltillisilla hinnankorotuksilla, mutta nollatuloshinnan saavuttamiseksi vaadittaisiin 13,6 %:n korotus sopimusten keskiarvohintaan. Lisäksi todettiin case-yrityksen hintojen olevan markkinoiden yleistä tasoa alhaisemmat. Johtopäätöksissä havaittiin yrityksellä olevan edellytykset hintojen korottamiseen, mutta tämä kannattaisi tehdä muutaman vuoden ajanjaksolla vaiheittain.
Tärkeimpänä johtopäätöksenä todettiin yrityksellä olevan kaksi vaihtoehtoa keskiarvoisen sopimushinnan nostamiseksi. Hintojen korottamisen lisäksi todettiin, että asiakkuuksien tehokkuuden mittaamisella ja siirtämällä resursseja tuottavampien asiakkaiden pariin saadaan keskituottoa nostettua.
Esimerkkiyrityksenä toimi helsinkiläinen isännöintitoimisto Isännöinti-Ura Oy. Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta, esimerkkiyrityksen kuvaamisesta, tutkimusongelmasta, itse tutkimuksesta sekä johtopäätöksistä. Teoriaosassa sekä kotimaisen, että ulkomaisen kirjallisuuden kautta tutustutaan hinnoitteluun ja keskitytään palveluiden hinnoitteluun.
Tältä pohjalta tutkittiin case-yrityksen liiketoimintaa ja pyrittiin löytämään hinnoittelun avulla menetelmiä, joilla yrityksen tuloksentekokykyä voitaisiin parantaa. Varsinaisena tutkimusongelmana työssä toimi kysymys, mitä hinnoittelumenetelmiä käyttäen Isännöinti-Ura Oy pystyy parantamaan kannattavuuttaan. Tutkimusongelmaan vastaamiseksi yrityksen taloudellisia tietoja ja tilannetta on käyty läpi. Luomalla eri simulaatioita tutkittiin sopimushintojen keskiarvoisen korottamien vaikutuksia yrityksen liikevaihtoon ja -voittoon. Tämän lisäksi laskettiin keskiarvoinen nollatuloshinta.
Tutkimuksessa havaittiin, että yrityksen tuloksentekokyky perustuu tällä hetkellä perussopimusten ulkopuolelta tuleviin erillislaskutettaviin töihin. Simulaatioista havaittiin, että yrityksen tuloksenteko saadaan kannattavammaksi jo maltillisilla hinnankorotuksilla, mutta nollatuloshinnan saavuttamiseksi vaadittaisiin 13,6 %:n korotus sopimusten keskiarvohintaan. Lisäksi todettiin case-yrityksen hintojen olevan markkinoiden yleistä tasoa alhaisemmat. Johtopäätöksissä havaittiin yrityksellä olevan edellytykset hintojen korottamiseen, mutta tämä kannattaisi tehdä muutaman vuoden ajanjaksolla vaiheittain.
Tärkeimpänä johtopäätöksenä todettiin yrityksellä olevan kaksi vaihtoehtoa keskiarvoisen sopimushinnan nostamiseksi. Hintojen korottamisen lisäksi todettiin, että asiakkuuksien tehokkuuden mittaamisella ja siirtämällä resursseja tuottavampien asiakkaiden pariin saadaan keskituottoa nostettua.