OSAAMISEN KEHITTÄMINEN ASIANTUNTIJAORGANISAATIOSSA Vahva osaaminen – vahva tulevaisuus
Räty, Suvi (2012)
Räty, Suvi
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083113322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083113322
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Pohjois-Karjalan ammattiopiston tekniikan ja kulttuurin koulutusohjelmille. Organisaatiossa osaamisen kehittäminen tapahtuu strategialähtöisesti. Työssä tutkitaan, minkälainen näkemys on henkilöstöllä osaamiskartoitusprosessista ja koetaanko se hyödylliseksi. Lisäksi tutkittiin millä toimilla uuden oppiminen tapahtuu tehokkaimmin ja miten uuden oppimisen vaikuttavuus nähdään työssä.
Tutkimus suoritettiin laadullisella tutkimusotteella. Määrällisen tutkimuksen kyselymetodia käytettiin tutkittaessa koko henkilöstön mielipidettä tutkimusteemoihin. Teemahaastattelulla täsmennettiin asiaa ja etsittiin tarkentavia vastauksia tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustuloksena voidaan todeta, että osaamiskartoitukset on toteutettu, mutta niistä saatu tieto on jätetty hyödyntämättä. Niiden tekeminen koettiin kuitenkin tärkeäksi. Ammatillisen osaamisen kehittämisessä pidettiin tärkeimpänä ulkoisia koulutuksia niistä saadun tiedon kohdentamisen takia. Uutta tietoa on pystyttävä työssä hyödyntämään, jotta se oikeasti sisäistetään.
Tutkimuksesta saatujen tietojen ja oman pohdinnan perusteella ehdotetaan jatkokehittämisenä laajemman osaamistietojärjestelmän käyttöönottoa. Järjestelmä tukisi laajemman osaamispääoman hyödyntämistä mm. rekrytointiprosesseissa. Keskeisenä kehityskohteena tutkimuksesta ilmeni, että tiimien tulisi parantaa sisäistä toimintaansa. Koulutusten ja työelämäjaksojen paikkojen valinta pitäisi suorittaa tiimin sisäisten osaamistarpeiden mukaisesti. Lisäämällä keskustelua tiimeillä olisi mahdollisuus tulla itseohjautuviksi työyksiköiksi.
Tutkimus suoritettiin laadullisella tutkimusotteella. Määrällisen tutkimuksen kyselymetodia käytettiin tutkittaessa koko henkilöstön mielipidettä tutkimusteemoihin. Teemahaastattelulla täsmennettiin asiaa ja etsittiin tarkentavia vastauksia tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustuloksena voidaan todeta, että osaamiskartoitukset on toteutettu, mutta niistä saatu tieto on jätetty hyödyntämättä. Niiden tekeminen koettiin kuitenkin tärkeäksi. Ammatillisen osaamisen kehittämisessä pidettiin tärkeimpänä ulkoisia koulutuksia niistä saadun tiedon kohdentamisen takia. Uutta tietoa on pystyttävä työssä hyödyntämään, jotta se oikeasti sisäistetään.
Tutkimuksesta saatujen tietojen ja oman pohdinnan perusteella ehdotetaan jatkokehittämisenä laajemman osaamistietojärjestelmän käyttöönottoa. Järjestelmä tukisi laajemman osaamispääoman hyödyntämistä mm. rekrytointiprosesseissa. Keskeisenä kehityskohteena tutkimuksesta ilmeni, että tiimien tulisi parantaa sisäistä toimintaansa. Koulutusten ja työelämäjaksojen paikkojen valinta pitäisi suorittaa tiimin sisäisten osaamistarpeiden mukaisesti. Lisäämällä keskustelua tiimeillä olisi mahdollisuus tulla itseohjautuviksi työyksiköiksi.