Asukasmuutosten hallinta Rakennusosakeyhtiö Hartelassa
Kemppainen, Kosti (2012)
Kemppainen, Kosti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117617
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on perehdytty Rakennusosakeyhtiö Hartelan asuntotuotannossa tehtyihin lisä- ja muutostöihin. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, missä kohdassa lisä- ja muutostyöprosessia tehdään usein virheitä ja kuinka prosessin toimivuutta voitaisiin parantaa ja työn tuottavuutta tehostaa.
Lähteinä käytettiin Rakennusosakeyhtiö Hartelassa aiemmin tehtyjä muutostöitä. Työssä tarkastellaan myös rakennusvaiheessa olevan esimerkkikohteen lisä- ja muutostöitä. Lisäksi haastateltiin lisä- ja muutostöiden kanssa työskenteleviä toimihenkilöitä.
Aiemmin tehtyjä lisä- ja muutostyöprosesseja ja niissä esiintyneitä ongelmia analysoimalla kehitettiin lisä- ja muutostyöprosessia. Varsinkin tiedonkulun parantamiseen kiinnitettiin huomiota. Työssä oli tavoitteena kehittää myös lisä- ja muutostöiden hinnoittelua, jotta tarjousten lähettäminen asiakkaille sujuisi entistä nopeammin.
Lisä- ja muutostyöprosessin tutkimisesta selvisi, että muutoskuvien päivittämiseen sekä tiedonkulkuun osapuolelta toiselle on panostettava enemmän. Tämän avulla saadaan työmaalla lisä- ja muutostyöt tehtyä aikataulussa ja entistä varmemmin. Tiedonkulkua saadaan tehostettua yhteisen tietokannan käytöllä sekä sähköpostin kuittaustoiminnolla. Lisäksi aikataulutettujen lisä- ja muutostyöpalavereiden pitäminen on avainasemassa töiden onnistumisessa. Työmaalle on myös erittäin tärkeää nimetä muutostöistä vastaava vastuuhenkilö.
Hinnoittelua yksinkertaistettiin valmiilla yksikköhintalistalla sekä yksinkertaisella hinnoittelutyökalulla. Näiden avulla saadaan lisä- ja muutostyötarjoukset nopeammin asiakkaalle. Tämän seurauksena jää enemmän aikaa työn toteuttamiseen työmaalla.
Lähteinä käytettiin Rakennusosakeyhtiö Hartelassa aiemmin tehtyjä muutostöitä. Työssä tarkastellaan myös rakennusvaiheessa olevan esimerkkikohteen lisä- ja muutostöitä. Lisäksi haastateltiin lisä- ja muutostöiden kanssa työskenteleviä toimihenkilöitä.
Aiemmin tehtyjä lisä- ja muutostyöprosesseja ja niissä esiintyneitä ongelmia analysoimalla kehitettiin lisä- ja muutostyöprosessia. Varsinkin tiedonkulun parantamiseen kiinnitettiin huomiota. Työssä oli tavoitteena kehittää myös lisä- ja muutostöiden hinnoittelua, jotta tarjousten lähettäminen asiakkaille sujuisi entistä nopeammin.
Lisä- ja muutostyöprosessin tutkimisesta selvisi, että muutoskuvien päivittämiseen sekä tiedonkulkuun osapuolelta toiselle on panostettava enemmän. Tämän avulla saadaan työmaalla lisä- ja muutostyöt tehtyä aikataulussa ja entistä varmemmin. Tiedonkulkua saadaan tehostettua yhteisen tietokannan käytöllä sekä sähköpostin kuittaustoiminnolla. Lisäksi aikataulutettujen lisä- ja muutostyöpalavereiden pitäminen on avainasemassa töiden onnistumisessa. Työmaalle on myös erittäin tärkeää nimetä muutostöistä vastaava vastuuhenkilö.
Hinnoittelua yksinkertaistettiin valmiilla yksikköhintalistalla sekä yksinkertaisella hinnoittelutyökalulla. Näiden avulla saadaan lisä- ja muutostyötarjoukset nopeammin asiakkaalle. Tämän seurauksena jää enemmän aikaa työn toteuttamiseen työmaalla.