Kunta- ja aluemarkkinointi matkailuyrityksen toiminnassa case: Saariselän matkailuyritys
Tuovila, Anne (2012)
Lataukset:
Tuovila, Anne
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091913728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091913728
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen aiheena on matkailuyrityksen ja julkisen sektorin välisen verkostoitumisen merkitys. Tavoitteena on selvittää, kuinka aluemarkkinointi voi hyödyttää matkailuyritystä matkailun kehittämisessä. Tärkeänä tutkimuksen kohteena pidetään kunnan ja aluemarkkinoinnin roolia matkailun kehittämisessä. Tutkimuksen toimijoilla on verkostot ja asiantuntevuus verkostokyvykkyyteen.
Matkailun kehittämisessä osatekijänä ei toimi yksi organisaatio. Oleellista on, että organisaatioiden välinen yhteistyön tulee välttämättömäksi matkailun päämäärien tavoittamiseksi ja jokainen osatekijä yhdessä edistävät matkailua. Matkailun kehittämisen onnistumisessa tulee huomioida alueen näkyvyys jossa organisaatiot toimivat. Pienet matkailuyritykset eivät yksin pysty markkinointiin. Laajalla yhteistyöllä on merkitystä. Yhteistyöverkostoon kuuluu oleellisesti julkinen sektori, joka tukee alueen matkailuyrittäjiä.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Aineisto on hankittu tiedonkeruumenetelmällä jossa on käytetty kvalitatiivista analyysiä. Empiirinen aineisto on koottu henkilökohtaisten avointen haastattelujen pohjalta. Lisäksi tutkimusta on tarkasteltu teoreettisten ja tilastollisten tietojen pohjalta. Aihetta tarkastellaan matkailustrategioiden ja verkostoitumisen käsittein.
Keskittymällä verkostoitumiseen ja tarkastelemalla matkailustrategioita tulevaisuuden kannalta saadaan yhteistyökuvio ja matkailun kehittäminen tukemaan toinen toisiaan. Tutkimukseen perustuen rahallisella panostuksella ja julkisen sektorin toiminnalla on rooli matkailuyrittäjän verkostolinkissä. Tutkimuksessa matkailuyrittäjälle osoitetaan avainkohdat, mitä asioita tulee huomioida matkailun kehittämisessä julkisen sektorin verkostotoiminnassa. Lisäksi löydetään mahdollisuus kansainväliseltä matkailun lähtöalueelta. Näin saadaan avattua matkailuyrittäjälle uudet visiot ja mahdollisuudet nähdä, millaisia mahdollisuuksia olisi toimintaympäristön muutostilanteessa.
Matkailun kehittämisessä osatekijänä ei toimi yksi organisaatio. Oleellista on, että organisaatioiden välinen yhteistyön tulee välttämättömäksi matkailun päämäärien tavoittamiseksi ja jokainen osatekijä yhdessä edistävät matkailua. Matkailun kehittämisen onnistumisessa tulee huomioida alueen näkyvyys jossa organisaatiot toimivat. Pienet matkailuyritykset eivät yksin pysty markkinointiin. Laajalla yhteistyöllä on merkitystä. Yhteistyöverkostoon kuuluu oleellisesti julkinen sektori, joka tukee alueen matkailuyrittäjiä.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Aineisto on hankittu tiedonkeruumenetelmällä jossa on käytetty kvalitatiivista analyysiä. Empiirinen aineisto on koottu henkilökohtaisten avointen haastattelujen pohjalta. Lisäksi tutkimusta on tarkasteltu teoreettisten ja tilastollisten tietojen pohjalta. Aihetta tarkastellaan matkailustrategioiden ja verkostoitumisen käsittein.
Keskittymällä verkostoitumiseen ja tarkastelemalla matkailustrategioita tulevaisuuden kannalta saadaan yhteistyökuvio ja matkailun kehittäminen tukemaan toinen toisiaan. Tutkimukseen perustuen rahallisella panostuksella ja julkisen sektorin toiminnalla on rooli matkailuyrittäjän verkostolinkissä. Tutkimuksessa matkailuyrittäjälle osoitetaan avainkohdat, mitä asioita tulee huomioida matkailun kehittämisessä julkisen sektorin verkostotoiminnassa. Lisäksi löydetään mahdollisuus kansainväliseltä matkailun lähtöalueelta. Näin saadaan avattua matkailuyrittäjälle uudet visiot ja mahdollisuudet nähdä, millaisia mahdollisuuksia olisi toimintaympäristön muutostilanteessa.