Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tarinoiden käyttö matkailu- ja ravintola-alalla

Myllyniemi, Johanna (2012)

 
Avaa tiedosto
Myllyniemi_Johanna.pdf (792.8Kt)
Lataukset: 


Myllyniemi, Johanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092613909
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lähiruokaan liittyvien tarinoiden merkitystä ja hyödyntämiskeinoja matkailu- ja ravintola-alalla.

Työn tavoitteena on tuoda esiin, millaisia kerrottuja tai kirjoitettuja tarinoita lähiruoasta on länsiuusimaalaisissa maaseudun matkailu- ja ravintola-alan yrityksissä. Miten tarinoita voi liittää ruokaan ja mitä haasteita se luo yritykselle? Miten tarinoita yleisesti voidaan hyödyntää matkailussa, jotta elämyksellisyyttä saataisiin lisättyä? Lisääkö tarinoiden käyttö matkailukohteen vetovoimaa?

Työ on rajattu koskemaan lähiruokaan liittyvien tarinoiden hyödyntämistä elämyksellisten palveluiden tarjonnassa. Varsinaista asiakkaan näkökulmasta tapahtuvaa elämyksen syntymistä ei tässä työssä tutkita.

Tutkimus on toteutustavaltaan kvalitatiivinen. Tutkimusote on narratiivinen. Työtä varten haastateltiin teemahaastattelun keinoin kolmea matkailu- ja ravintola-alan ammattilaista. Lisäksi arvioitiin viidentoista länsiuusimaalaisen matkailu- ja ravintola-alan yrityksen verkkosivuja elämyksellisyyden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin keväällä ja kesällä 2012.

Tutkimustuloksista voi tietyin varauksin päätellä, että tarinoita käytetään alan yrityksissä sangen vähän. Haastateltavat olivat sitä mieltä, että juuri heidän yrityksessään käytetään tarinoita paljon enemmän kuin muissa saman alan yrityksissä. Verkkosivuilla kerrottiin jonkin verran yritysten historiaan liittyviä tarinoita, mutta ruokaan liittyviä tarinointia ei löytynyt. Tarinoiden käyttö ei vaikuta kovin suunnitelmalliselta. Tarinoita ei rakenneta palvelutapahtumaa varten, vaan niiden sisältö ja kerronta riippuu pitkälle asiakaspalvelijan persoonasta. Yritykset, jotka käyttivät tarinoita, kokivat että ne hyödyttivät heidän liiketoimintaansa. Palvelun uskottiin olevan yksilöllisempää ja mieleenpainuvampaa. Yritykset erottautuivat mielestään muista alan toimijoista tarinoiden avulla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste