Palkitsemisen kokonaisuus ja sen kehittäminen
Pohjaranta, Kirsi (2012)
Pohjaranta, Kirsi
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100214064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100214064
Tiivistelmä
Palkitseminen on yrityksen strategiaan liittyvä kokonaisuus, joka koostuu aineellisista ja aineettomista palkitsemisen elementeistä. Palkitseminen toimii yrityksessä johtamisen välineenä. Hyvin rakennettu palkitsemisen kokonaisuus motivoi ja sitouttaa henkilöstöä yritykseen. Se myös vaikuttaa sekä yrityksen tuottavuuteen ja kannattavuuteen että yrityksen vetovoimaisuuteen työnantajana. Oikeudenmukaisilla palkitsemisjärjestelmillä ja panostamisella palkitsemisen kokonaisuuden jatkuvaan kehittämiseen yritykset luovat itselleen kilpailuetua.
Opinnäytetyö on tehty palvelualan yritykselle, joka haluaa kehittää palkitsemisen kokonaisuuttaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä vaikutus palkitsemisjärjestelmillä ja henkilöstöeduilla on työmotivaatiota ja sitoutumista lisäävinä tekijöinä yrityksessä. Tavoitteena oli myös selvittää sekä henkilökunnan tyytyväisyyttä yrityksen tarjoamiin palkitsemisjärjestelmiin ja henkilöstöetuihin että aineettomien palkitsemisen elementtien kokemista palkitsevina tekijöinä.
Työn teoriaosassa käsitellään palkitsemista yleisesti; palkitsemisen kytkeytymistä yrityksen strategiaan, palkitsemisen tavoitteita, palkitsemisen kokonaisuuden osa-alueita ja palkitsemisjärjestelmän kehittämistä. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen opinnäytetyö, ja tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. Opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta laaditut kyselytutkimuksen kysymykset lähetettiin koko yrityksen henkilökunnalle.
Opinnäytetyön tuloksena yritykselle esiteltiin kyselytutkimuksessa saadut tiedot. Tulosten perusteella tehtiin ehdotus palkitsemisjärjestelmän kehittämiseksi.
Opinnäytetyö on tehty palvelualan yritykselle, joka haluaa kehittää palkitsemisen kokonaisuuttaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä vaikutus palkitsemisjärjestelmillä ja henkilöstöeduilla on työmotivaatiota ja sitoutumista lisäävinä tekijöinä yrityksessä. Tavoitteena oli myös selvittää sekä henkilökunnan tyytyväisyyttä yrityksen tarjoamiin palkitsemisjärjestelmiin ja henkilöstöetuihin että aineettomien palkitsemisen elementtien kokemista palkitsevina tekijöinä.
Työn teoriaosassa käsitellään palkitsemista yleisesti; palkitsemisen kytkeytymistä yrityksen strategiaan, palkitsemisen tavoitteita, palkitsemisen kokonaisuuden osa-alueita ja palkitsemisjärjestelmän kehittämistä. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen opinnäytetyö, ja tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. Opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta laaditut kyselytutkimuksen kysymykset lähetettiin koko yrityksen henkilökunnalle.
Opinnäytetyön tuloksena yritykselle esiteltiin kyselytutkimuksessa saadut tiedot. Tulosten perusteella tehtiin ehdotus palkitsemisjärjestelmän kehittämiseksi.