Sisäisen infokansion sisältösuunnitelman kehittäminen Katinkullan vastaanottoon
Tolvanen, Noora (2012)
Tolvanen, Noora
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102314604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102314604
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli suunnitella uusi toimiva infokansio malli vastaanoton koneille. Kansiomalli on ehdotus työntekijöille kuinka vanhan infokansion tiedostot voitaisiin järjestellä uusiksi. Lisäksi työssä tutkittiin sisäisen viestinnän toimivuutta Holiday Club Katinkullan vastaanoton työntekijöiden näkökulmasta. Tarkoituksena oli saada selville sisäisen viestinnän heikkoudet ja vahvuudet sekä työntekijöiden kehitysideoita sisäisen viestinnän parantamiseksi. Lopuksi lyhyellä kyselyllä selvitettiin mitä mieltä vastaanoton työntekijät ovat kansiomallista.
Opinnäytetyö muodostuu teoriaosuudesta, tutkimuksesta ja tulosten analysoinnista. Lopputuotoksena on infokansiomalli ehdotus Katinkultaan. Teoriaosuudessa käsitellään palveluprosessia, sisäistä viestintää ja sen merkitystä sekä sisäisen viestinnän kanavia ja haasteita. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu vastaanoton työntekijöille tehdystä kyselystä ja sen analysoinnista. Kysely toteutettiin kyselylomakkeella, jossa on seitsemän avointa kysymystä. Tutkimukseen vastasi viisi vastaanoton kymmenestä työntekijästä.
Tutkimuksen perusteella nousi esiin, että sisäinen viestintä kaipaa kehittämistä, etenkin viestintä eri osastojen välillä. Tällä hetkellä viestit eivät kulje eri osastojen välillä, viestit jäävät välille tai kaikille ei ole aivan selvää mitä välineitä käytetään. Eri osastojen väliseen viestintään toivottiin selkeää ja yhteistä viestintä kanavaa. Uuden infokansion suunnittelussa huomioitiin tämä eri osastojen välinen viestien välitys ja kansioon tuli yhteinen osio, johon voidaan laittaa kaikkia osastoja koskevia tiedotteita. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Katinkullan sisäisen viestinnän kehittämisessä jatkossa. Jatkotutkimuksen mahdollisuus on tutkia laajemmin eri osastojen työntekijöiden mielipiteitä sisäisestä viestinnästä ja kehittää sitä.
Opinnäytetyö muodostuu teoriaosuudesta, tutkimuksesta ja tulosten analysoinnista. Lopputuotoksena on infokansiomalli ehdotus Katinkultaan. Teoriaosuudessa käsitellään palveluprosessia, sisäistä viestintää ja sen merkitystä sekä sisäisen viestinnän kanavia ja haasteita. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu vastaanoton työntekijöille tehdystä kyselystä ja sen analysoinnista. Kysely toteutettiin kyselylomakkeella, jossa on seitsemän avointa kysymystä. Tutkimukseen vastasi viisi vastaanoton kymmenestä työntekijästä.
Tutkimuksen perusteella nousi esiin, että sisäinen viestintä kaipaa kehittämistä, etenkin viestintä eri osastojen välillä. Tällä hetkellä viestit eivät kulje eri osastojen välillä, viestit jäävät välille tai kaikille ei ole aivan selvää mitä välineitä käytetään. Eri osastojen väliseen viestintään toivottiin selkeää ja yhteistä viestintä kanavaa. Uuden infokansion suunnittelussa huomioitiin tämä eri osastojen välinen viestien välitys ja kansioon tuli yhteinen osio, johon voidaan laittaa kaikkia osastoja koskevia tiedotteita. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Katinkullan sisäisen viestinnän kehittämisessä jatkossa. Jatkotutkimuksen mahdollisuus on tutkia laajemmin eri osastojen työntekijöiden mielipiteitä sisäisestä viestinnästä ja kehittää sitä.