Anniskeluravintolan markkinointiviestinnän parantaminen : case Moe’s Bar, Scandic Atrium
Laaksonen, Veera (2021)
Laaksonen, Veera
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103263876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103263876
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy anniskeluravintolan markkinointiviestinnän parantamiseen. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa pienelle hotelliketjun alaisuuteen kuuluvalle baarille tarpeelliset markkinointiviestinnälliset kanavat ja tutkia, mitkä sosiaalisen median kanavat ovat hyödyllisimpiä markkinointia aloittavalle baarille. Toimeksiantajayritykselle on luotu osana opinnäytetyötä markkinointisuunnitelma, johon on koottuna yrityksen oleellisimmat kohderyhmät, markkinointiviestinnän kanavat sekä konkreettiset sisältöohjeet.
Markkinointisuunnitelmaa tukemaan on luotu myös vuosikello. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi hotelliketju Scandic Hotels ja tarkemmin turkulaisen Scandic Atriumin hotellibaari Moe’s.
Opinnäytetyön viitekehys muodostuu markkinointiviestinnän ympärille. Aineistona opinnäytetyössä on käytetty viestinnän, markkinoinnin ja alkoholilainsäädännön kannalta oleellisimpia lähteitä, kuten alan kirjallisuutta sekä Valviran ohjeistuksia. Tutkimuksessa on hyödynnetty toimeksiantajan haastattelua sekä tutkijan omaa tietämystä toimeksiantajayrityksestä. Toimeksiantajan haastattelu on mahdollistanut konkreettisen sisältösuunnitelman osana opinnäytetyötä. Tutkijan työkokemus kyseisestä yrityksestä on auttanut kartoittamaan, millaiset markkinointiviestinnän keinot ovat mahdollisia toteuttaa yrityksessä.
Opinnäytetyö osoittaa, että menestyvän markkinointiviestinnän tuottaminen anniskeluravintolalle on haasteellista. Ravintola-alan kova kilpailu ja Suomen tiukka alkoholilaki säätelevät suuresti sitä, millaista sisältöä anniskeluravintola voi markkinoida sosiaalisessa mediassa. Markkinoinnin tulee olla luovaa, avointa ja erilaista kilpailijoihin verrattuna. On tärkeää, että asiakaspalvelu on mieleenpainuvaa, jota voi jakaa puskaradiossa. Toimeksiantajan matala ja harkittu markkinointibudjetti kohdennetaan vain Instagramiin, sillä mainostaminen siellä on verrattain edullisempaa ja sovellus markkinointialustana soveltuu tutkitulle kohderyhmälle. The main object of this thesis is to find ways to make marketing communications more effective for a licensed restaurant. The case bar’s barely existing marketing needs ways to differentiate from competitors. Given the budget of the case bar, the thesis’ focus is mainly on social media and its different channels. The most important target group, the most efficient tools and channels of marketing communications and step-by-step instructions are included in the marketing mix for the bar. The year clock completes the marketing plan and makes it more vivid. The commissioner of this thesis is the hotel chain Scandic Hotels and more precisely Scandic Atrium’s lobby bar Moe’s Turku.
The theoretic frame of reference is composed by marketing communications. In the theoretical part the writer used references from the field’s literature. Finland has strict laws regarding alcohol policies and therefore it is important to mention the difficulties regarding marketing alcohol products. The writer’s own experience in the field and the restaurant manager’s interviews has also been beneficial in the making of this thesis. The interviews have enabled concrete and actual ideas that will be executed later on. The writer knows the current customer base and the bar’s capacity already, making the thesis more reliable and realistic. It also helps narrow down the variety of possible social media channels.
The difficulties in making a marketing plan for a serving restaurant lies mainly in rough competition and strict alcohol regulation. Thus, the most common marketing methods are not possible for licensed restaurants. The marketing needs to be more unique and creative. The restaurant needs to be memorable at the actual sale moment giving the customer a reason to revisit the restaurant. The commissioner has a relatively small budget for the social media marketing that will be allocated completely on Instagram advertisement. The marketing on Instagram reaches the target group quite affordably.
Markkinointisuunnitelmaa tukemaan on luotu myös vuosikello. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi hotelliketju Scandic Hotels ja tarkemmin turkulaisen Scandic Atriumin hotellibaari Moe’s.
Opinnäytetyön viitekehys muodostuu markkinointiviestinnän ympärille. Aineistona opinnäytetyössä on käytetty viestinnän, markkinoinnin ja alkoholilainsäädännön kannalta oleellisimpia lähteitä, kuten alan kirjallisuutta sekä Valviran ohjeistuksia. Tutkimuksessa on hyödynnetty toimeksiantajan haastattelua sekä tutkijan omaa tietämystä toimeksiantajayrityksestä. Toimeksiantajan haastattelu on mahdollistanut konkreettisen sisältösuunnitelman osana opinnäytetyötä. Tutkijan työkokemus kyseisestä yrityksestä on auttanut kartoittamaan, millaiset markkinointiviestinnän keinot ovat mahdollisia toteuttaa yrityksessä.
Opinnäytetyö osoittaa, että menestyvän markkinointiviestinnän tuottaminen anniskeluravintolalle on haasteellista. Ravintola-alan kova kilpailu ja Suomen tiukka alkoholilaki säätelevät suuresti sitä, millaista sisältöä anniskeluravintola voi markkinoida sosiaalisessa mediassa. Markkinoinnin tulee olla luovaa, avointa ja erilaista kilpailijoihin verrattuna. On tärkeää, että asiakaspalvelu on mieleenpainuvaa, jota voi jakaa puskaradiossa. Toimeksiantajan matala ja harkittu markkinointibudjetti kohdennetaan vain Instagramiin, sillä mainostaminen siellä on verrattain edullisempaa ja sovellus markkinointialustana soveltuu tutkitulle kohderyhmälle.
The theoretic frame of reference is composed by marketing communications. In the theoretical part the writer used references from the field’s literature. Finland has strict laws regarding alcohol policies and therefore it is important to mention the difficulties regarding marketing alcohol products. The writer’s own experience in the field and the restaurant manager’s interviews has also been beneficial in the making of this thesis. The interviews have enabled concrete and actual ideas that will be executed later on. The writer knows the current customer base and the bar’s capacity already, making the thesis more reliable and realistic. It also helps narrow down the variety of possible social media channels.
The difficulties in making a marketing plan for a serving restaurant lies mainly in rough competition and strict alcohol regulation. Thus, the most common marketing methods are not possible for licensed restaurants. The marketing needs to be more unique and creative. The restaurant needs to be memorable at the actual sale moment giving the customer a reason to revisit the restaurant. The commissioner has a relatively small budget for the social media marketing that will be allocated completely on Instagram advertisement. The marketing on Instagram reaches the target group quite affordably.